Diakonessenhuis stelt uitslagen onderzoeken direct online beschikbaar

mijnDiak geeft ‘realtime’ toegang tot medische gegevens
Patiënten van het Diakonessenhuis in Utrecht kunnen voortaan vanuit huis direct de uitslagen van medische onderzoeken inzien. Die zijn op hetzelfde moment beschikbaar voor patiënt én arts. Het Diakonessenhuis is het eerste algemene ziekenhuis dat patiënten direct inzage geeft in hun onderzoek uitslagen. Die zijn in te zien via mijnDiak, het beveiligde patiëntportaal van het Diakonessenhuis.

Volgens landelijke richtlijn moeten alle ziekenhuizen in 2019 een patiëntportaal  hebben. Het Diakonessenhuis heeft dat nu al. Ook inhoudelijk loopt het Diakonessenhuis voorop. Het UMC Utrecht is het enige andere ziekenhuis in Nederland waar arts en patiënt gelijktijdig inzage hebben in de onderzoeksgegevens. Beide ziekenhuizen werken veel samen. Voor de groep patiënten die bij beide ziekenhuizen een portaal heeft, dus wel zo gemakkelijk dat die dezelfde inzagetermijn hanteren.

Transparantie

Het direct beschikbaar stellen van de uitslagen van onderzoeken past goed bij de identiteit van het Diakonessenhuis. Voor het ziekenhuis is mijnDiak een logische stap op weg naar transparantie en inzicht in het zorgproces.  John Taks, voorzitter Raad van Bestuur: “Een ziekenhuis moet volgens ons niet teveel voor patiënten denken. Mensen nemen de hele dag zelf beslissingen over hun gezondheid. Ze kunnen ook over het inzien van onderzoeks- en lab-uitslagen prima zelf besluiten. De patiënten die dat willen, kunnen met de inzage vooraf hun gesprek met de medisch specialist beter voorbereiden. Wij willen graag dichtbij en naast onze patiënten staan. Met mijnDiak maken we nu ook online de afstand kleiner.’’

Gemak

De verwachting is dat met name chronische patiënten veelvuldig gebruik zullen maken van mijnDiak. Juist deze groep heeft  vaak al veel kennis over hun eigen gezondheid en zijn ervaren met het interpreteren van onderzoek resultaten. Ook laboratoriumonderzoek dat is aangevraagd door de huisarts en is uitgevoerd in het Diakonessenhuis, kan al na één of twee dagen door de patiënt zelf bekeken worden. Patiënten die incidenteel in het ziekenhuis komen, kunnen mijnDiak vooral goed gebruiken voor vragenlijsten en online afspraken maken. Dat kunnen ze voortaan vanuit huis doen, op het moment dat ze zelf uitkomt.

Veiligheid en privacy

Patiënten hebben automatisch toegang tot mijnDiak, maar moeten wel DigiD met sms- verificatie hebben. Zo is de veiligheid van hun gegevens gegarandeerd.

mijnDiak is in ontwikkeling. De mogelijkheden die het systeem nu biedt, zijn een start. In de  komende jaren wordt mijnDiak verder ontwikkeld, aan de hand van wat patiënten belangrijk vinden. Samen met patiënten kunnen we bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten toevoegen en de vormgeving  en het gebruiksgemak optimaliseren.

 

Over het Diakonessenhuis Utrecht, Zeist en Doorn

Het Diakonessenhuis is al bijna 175 jaar hét stad- en streekziekenhuis in Utrecht, Zeist en Doorn. Ruim 2700 medewerkers, onder wie ruim 200 medisch specialisten, zetten zich dagelijks in om patiënten ‘de beste zorg dichtbij’ te bieden. Kwalitatief hoogwaardige en persoonlijke zorg in een prettige omgeving staan voorop. Het Diakonessenhuis ontvangt jaarlijks erkenningen, is een erkend opleidingsziekenhuis en verricht diverse (wetenschappelijke) onderzoeken. Jaarlijks bezoeken zo’n 396.000 mensen de poliklinieken, worden ongeveer 23.250 patiënten voor een of meerdere dagen opgenomen en vinden er ongeveer 23.900 dagverplegingen plaats.

Bron: Diakonessenhuis Utrecht, Zeist en Doorn

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen