Bijna driekwart Nederlanders wil persoonlijk advies van zorgverzekeraar

0
676

Een ruime meerderheid van de consumenten wil meeprofiteren van de persoonlijke informatie die zorgverzekeraars van hen hebben. Zij zijn daarvoor bereid de verzekeraar toestemming te geven om hun zorggegevens te gebruiken, in ruil voor persoonlijk advies. Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS onder 1145 Nederlanders van 18 jaar en ouder, in opdracht van Independer. Een verzekeraar kan haar klanten proactief informeren op basis van hun zorggebruik en de levensfase waarin zij zich bevinden. De klant krijgt hierdoor informatie over een beter passende dekking, de hoogte van het eigen risico of over de expertise van zorgverleners. Coen de Ruiter, directeur van Independer: “Het lijkt erop dat veel mensen bereid zijn om onder specifieke voorwaarden een stukje privacy op te geven om, voordeel te behalen.”

Meer ervaren arts

Veel van de ondervraagden lijken geïnteresseerd in de expertise van een behandelaar. Zo geeft bijna de helft aan dat hun zorgverzekeraar hen mag informeren als er een zorgaanbieder is met meer ervaring met zijn aandoening. Dit sluit aan bij de aanbeveling die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) eerder deden: “Zorgverzekeraars kunnen zich pro-actiever richting hun verzekerden opstellen bij het aanbieden van zorgbemiddeling of advies.” Dit staat in het door hen uitgebrachte rapport (juni 2017) ‘Ruimte voor onderscheid tussen zorgverzekeraars’. Ook mag de zorgverzekeraar van een derde van de consumenten zelfs vrijblijvend een zorgverlener adviseren die verder dan 25 km van het woonadres gevestigd is.

Voordeel voor de consument

De consument ziet meerdere voordelen in het delen van zijn zorggegevens met de verzekeraar. Het belangrijkste voordeel is de besparing op zorgkosten. Bijvoorbeeld door informatie over een beter passende aanvullende verzekering (74%). Twee derde van de ondervraagden wil vrijblijvend advies als hij eigen risico kan uitsparen, door de huisarts een kleine behandeling te laten uitvoeren. De helft reageert positief op de stelling: ‘de zorgverzekeraar kan korting geven op mijn eigen risico bij een ziekenhuis met meer kennis van mijn aandoening’.

Hoogste bereidheid onder chronisch zieken

Van de chronisch zieken is maar liefst 88% bereid toestemming te geven aan zijn zorgverzekeraar om zijn zorggegevens te gebruiken. Ook veertigplussers en mannen geven eerder deze toestemming dan jongeren en vrouwen.

Proactieve rol zorgverzekeraar

“Verzekeraars hebben de plicht om hun klanten optimaal bij te staan”, vindt de Ruiter. “Iemand met een kunstgebit hoeft geen tandartsdekking te hebben. Een verzekering zou zich moeten aanpassen aan je levensfase. Een verzekeraar kan daarbij adviseren op relevante momenten; over een beter passende dekking, de hoogte van het eigen risico of over de expertise van een zorgverlener. Waarom zou je naar ziekenhuis A gaan voor een heupoperatie als ziekenhuis B aantoonbaar meer ervaring heeft? Dat soort kennis zou de verzekeraar de consument proactief ter beschikking moeten stellen.”

Wet- en regelgeving

De wet biedt verzekeraars ruimte om proactief te informeren, zolang mensen hiervoor zélf toestemming geven.  “Consumenten geven in dit onderzoek duidelijk aan hiervoor toestemming te willen geven. Wij vinden dat een positieve ontwikkeling omdat wij denken dat het belangrijk is dat zij zelf een keuze kunnen maken over hun eigen gezondheidszorg. Wij gaan daarom met verzekeraars in gesprek om te zoeken naar een veilige manier om deze informatie te delen”, aldus Coen de Ruiter, directeur van Independer.

Bron: Independer

 

Vorig artikelPreventieve antibiotica zinloos bij verwijdering schroef of plaat
Volgend artikelJaarlijkse besparing € 130 miljoen door vrijkomen patenten
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.