Leefplezierplan voor de zorg

Iedereen wil oud worden, maar niemand wil zich oud voelen. Om ouderen daar handvatten voor te bieden, heeft Leyden Academy* wetenschappelijke kennis op het gebied van gezond en gelukkig oud worden gebundeld in een collegereeks. Deze academische collegereeks ‘Vitaliteit en veroudering’ is nu opgenomen in het onderwijsaanbod van HOVO Universiteit Leiden.

Een persoonlijke blik op kwaliteit

Wat gebeurt er met de kwaliteit van zorg als je daadwerkelijk de wensen en verlangens van individuele ouderen centraal stelt? En is het dan nog mogelijk om deze kwaliteit te verantwoorden? Dat gaat Leyden Academy de komende twee jaar verkennen met tien instellingen voor ouderenzorg.

Leefplezier als maatstaf voor kwaliteit


Binnen de Nederlandse verpleeghuizen gelden diverse normen en protocollen, die vooral zijn ontwikkeld om de veiligheid van bewoners te waarborgen en te voorzien in hun medische behoeften. Voor deze kwetsbare mensen, in de laatste fase van hun leven, is positief welbevinden echter minstens zo belangrijk als het voorkomen van narigheid en ongelukken. Wat maakt het leven de moeite waard? En kunnen we mensen de ruimte geven om te doen wat zij graag willen doen en de persoon te zijn die zij graag willen zijn? In de pilot ‘Leefplezierplan voor de zorg’ wordt verkend wat er gebeurt als je dit in de langdurige zorg als uitgangspunt kiest en als maatstaf neemt voor kwaliteit.

Verantwoording op basis van verhalen


Tegemoetkomen aan persoonlijke wensen en verlangens vraagt allereerst dat verpleegkundigen en verzorgenden de bewoners beter leren kennen: wat is hun verhaal, wie zijn voor hen belangrijk, wat geeft hun leven kleur? Deze inzichten vormen het uitgangspunt van het ‘leefplezierplan’, met daarin ook aandacht voor de rollen van familie en mantelzorgers en de dilemma’s die in de praktijk ontstaan. Want wat bewoners en hun dierbaren graag willen, kan schuren met wat er mag, kan, of ‘hoe het hoort’. Daar moet met elkaar de benodigde ruimte worden gecreëerd. Belangrijk element in de pilot is het zichtbaar maken van de kwaliteit die voortkomt uit deze nieuwe aanpak. Gedurende de looptijd van de pilot werkt Leyden Academy aan een nieuwe methodiek voor in- en externe verantwoording van kwaliteit op basis van narratieven (verhalen van mensen zelf). Dit gebeurt vanuit het primaire proces in de zorginstellingen en in samenspraak met VWS en het Zorginstituut. Ook zijn enkele zorgkantoren betrokken bij dit experiment. We testen momenteel een manier om op geautomatiseerde wijze ervaringen in de zorgpraktijk – positief en negatief – vast te leggen en te benutten voor externe verantwoording. U kunt ons helpen door uw eigen ervaring met ons te delen op deze website.

Opzet van de pilot


De pilot heeft een looptijd van twee jaar en er doen tien Nederlandse instellingen mee, zeer divers in omvang en opzet. De teams worden initieel getraind in de basismethodiek van de zogeheten Doodle Me-tool van The Generation Keeper, een methode om zonder standaard vragenlijsten en vanuit een persoonlijke relatie de oudere als persoon te leren kennen. Beoogd eindproduct is een breder inzetbaar trainings- en implementatietraject voor zorgorganisaties, inclusief contextuele randvoorwaarden in het primaire proces die het personeel in staat moeten stellen om hieraan adequaat en met plezier invulling te geven.

HOVO Vitaliteit en veroudering start op 21 februari in Leiden

Aan de hand van zes interactieve colleges nemen topdocenten u mee in de verschillende vakgebieden rondom veroudering. Vanuit de biologie bestuderen we de biologische processen die zich bij veroudering in cellen voltrekken en vragen we ons af hoe sommige dieren erin slagen heel oud te worden. Vanuit medisch perspectief kijken we naar de laatste inzichten over gezonder oud worden en is er een speciaal college hoe we langer gezond kunnen leven met minder pillen. Ook is er een college over voeding en veroudering en over de veroudering van het brein. Vanuit antropologisch perspectief kijken we naar de rol van ouderen en de beeldvorming rondom veroudering in verschillende culturen. We besluiten met actuele vraagstukken rond het levenseinde en de wetenschap achter geluk en leefplezier.

Programma

  • 21 februari 2018: Biologie van veroudering – Dr. David van Bodegom
  • 28 februari 2018: Maatschappij en beeldvorming – Dr. Jolanda Lindenberg
  • 7 maart 2018: Veroudering van het brein – Dr. Lex van Delden
  • 21 maart 2018: Voeding en veroudering – Ir. Marieke van der Waal
    & Gelukkig ouder worden – Dr. Josanne Huijg
  • 28 maart 2018: Gezond ouder worden & Ontpillen – Dr. David van Bodegom
  • 4 april 2018: Leefplezier en vraagstukken rondom het levenseinde – Prof.dr. Joris Slaets

Klik hier voor meer informatie over de collegereeks ‘Vitaliteit en veroudering’ of om aan te melden.

*Leyden Academy on Vitality and Ageing is een internationaal kennisinstituut gericht op de verbetering van de kwaliteit van leven van ouderen. Meer informatie vindt u op www.leydenacademy.nl.

Klik hier voor een brochure over deze pilot of bekijk de video die is opgenomen bij deelnemende instelling De Oude Pastorie.

Bron: Leyden Academy

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen