Helft Nederlanders kampt met slaapproblemen

0
760
51 procent van de Nederlanders heeft regelmatig te kampen met slaapproblemen. Dit blijkt uit onderzoek ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Slaap werd gehouden onder 700 Nederlandse respondenten.

Gezondheid, thuis- en werksituatie grootste oorzaken

Onder vrouwen komen slaapproblemen het vaakst voor; meer dan de helft laat weten weleens te kampen met een slechte of korte slaap (54,3 procent). Bij mannen ligt dit percentage een stuk lager; zo’n 41,8 procent heeft wel eens te maken met een slechte nachtrust, of met moeilijk in slaap komen.
De meeste mensen die regelmatig kampen met een slaapprobleem geven aan dat dit een medische oorzaak heeft (21,6 procent). Stress in de privésfeer komt ook veel voor (17,9 procent), net als stress op het werk (16,7 procent).

Mannen piekeren over carrière, vrouwen over thuissituatie

Bij de respondenten viel op dat mannen vooral geen slaap kunnen vatten vanwege werkperikelen, zoals deadlines en ontevredenheid op het werk. 43,3 procent van de mannen kampt met slaapproblemen door werkstress.
Bij de vrouwen speelt werkstress een veel kleinere rol bij een slechte nachtrust. Slechts 6,7 procent geeft aan weleens slecht te slapen door werk.  Dit terwijl vrouwen (8,1 procent) aanzienlijk vaker wakker liggen vanwege stress in de privésfeer dan mannen (1,9 procent).
Opvallend: zowel mannen als vrouwen gaven aan regelmatig ‘s nachts wakker te liggen vanwege hun snurkende partner (14,2 procent).

Nederlanders geen grootgebruikers slaapmiddelen

Ondanks het hoge percentage slaapproblemen, zoeken Nederlanders de oplossing doorgaans niet in medicatie. 78,4 procent geeft aan geen gebruik te maken van medicatie voor het slapen. ‘Slechts’ 12,4 procent gebruikt een door de huisarts voorgeschreven medicijn. 7,8 procent van de respondenten heeft een homeopathisch middel om mee in slaap te komen, zoals valeriaan tabletten en slaapmiddelen met melatonine.
Een klein deel van de Nederlanders (1,4 procent) maakt gebruik van een slaapmutsje (een stevig glas whisky of sterke drank).
10 procent zorgt ervoor dat in de 2 uur voor het slapengaan, geen inspanningen worden verricht met veel prikkels; zoals aan sporten, studeren of computeren. 4,4 procent helpt zijn of haar slaap een handje door van tevoren ontspanningsoefeningen te doen, in de vorm van yoga of mindfulness.
Bron: Bedden.nl