Bijna 50 goede ideeën binnen 24 uur

Array

Innoveren in razend tempo: Bijna 50 goede ideeën binnen 24 uur

Medewerkers die dicht bij de klant staan, zijn bij uitstek de bron voor innovatie. Maar liefst 80% van alle goede ideeën komt van de werkvloer af. Maar feit is ook dat slechts 1 op de 5 ideeën van medewerkers boven tafel komt. Ze ventileren hun idee vaak wel, maar deze blijft vervolgens hangen in een hiërarchische structuur of organisatieproces. Ook komt het voor dat medewerkers niet weten waar ze met hun idee terecht kunnen en blijven zij er mee in hun hoofd rondlopen. Doodzonde. Het Amsterdamse Revalidatiecentrum Reade heeft hier op simpele wijze een eind aan gemaakt en wist binnen 24 uur bijna 50 goede ideeën boven tafel te krijgen.

“Organisaties worstelen dagelijks met de vraag hoe ze innovatiever kunnen worden. Ik hoor regelmatig dat er cultuurprogramma’s worden ingezet om dit te bewerkstelligen. In mijn beleving zijn deze erg langdurig en kostbaar en zijn de resultaten zeer matig. Wij wilden dat dus anders doen. Ik denk dat organisaties heel veel innovatieve medewerkers hebben en dat de oplossing ligt in het beter faciliteren van deze medewerkers”, aldus Toine Vogels, lid Raad van Bestuur. Vogels vervolgt: “Wij hebben dat gedaan. Het succes zit ‘m in een simpel en laagdrempelig proces dat wordt ondersteund door een klein innovatieteam.

Op hoofdlijnen gaat het als volgt: betrokkenen bedenken een innovatiethema, iedere medewerker kan zijn idee 24×7 posten op een digitaal platform, medewerkers stemmen op de ideeën van hun collega’s en de ideeën met de meeste stemmen gaan een experimentfase in. Belangrijk is dat innovatie niet als iets groots wordt gezien zoals wetenschappelijk onderzoek, maar als dingen anders doen met een beter resultaat. Dat kan dus ook kleinschalig zijn. Een wachtkamer ietsjes anders inrichten waardoor cliënten aangenamer kunnen wachten, is zo’n voorbeeld.”

Elke drie maanden wordt er een nieuw thema bedacht en start een volgende innovatiecyclus. Voorwaarde voor een goed idee is dat het de cliëntwaarde verhoogt!

Over Reade:


Reade biedt en ontwikkelt hoogwaardige, specialistische revalidatiegeneeskunde en reumatologie. Reade heeft twee hoofdvestigingen en een groot aantal nevenvestigingen in algemene ziekenhuizen in Amsterdam en omstreken. Ook wordt specialistische zorg aangeboden in diverse scholen voor speciaal onderwijs en gespecialiseerde kinderdagcentra. Door dit netwerk is de organisatie in staat de juiste zorg dichtbij huis van de cliënt aan te bieden. Reade levert daarnaast een onmisbare bijdrage aan de innovatie van de revalidatiegeneeskunde en reumatologie, en speelt een onderscheidende rol op het gebied van wetenschappelijk onderzoek, opleiding en onderwijs. Einddoel is de cliënt in staat te stellen zijn mogelijkheden optimaal te benutten en de best haalbare kwaliteit van leven te bereiken. Reade is de nieuwe naam voor de organisatie die is ontstaan uit de fusie tussen Revalidatiecentrum Amsterdam (RCA) en het Jan van Breemeninstituut (JBI), en werkt intensief samen met VUmc.

Bron: Reade

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen