Nederlandse Tovertafel in finale Europese scaleup competitie

0
1263

Het Nederlandse bedrijf Active Cues heeft met zijn zorginnovatie Tovertafel een finaleplek bemachtigd in de prestigieuze EIT Digital Challenge. Hiermee behoort Active Cues tot een van de 25 beste Deep Tech bedrijven in Europa die zijn geselecteerd uit ruim 200 aanmeldingen. De 25 finalisten pitchen voor een internationale jury in de finale op 18 oktober in Brussel voor de hoofdprijs ter waarde van 100.000 euro.  Ook de Nederlandse FinTech Dimebox staat in de finale.

 

De EIT Digital Challenge is een Europese competitie om de beste deep tech innovaties in Europa te identificeren in een van de categorieën Digital Wellbeing, Digital Infrastructure, Digital Finance, Digital Industry en Digital Cities. De 25 finalisten komen uit elf Europese landen en zijn geselecteerd uit ruim 200 aanmeldingen. Gemiddeld hebben de finalisten – startups in een groeifase – 38 mensen in dienst, een omzet van 1,2 miljoen euro in 2017 en een gemiddelde funding van 4,2 miljoen euro.

 

Active Cues


Active Cues mag met de zorginnovatie Tovertafel door naar de finale in de categorie Digital Wellbeing. Deze scaleup die in drie jaar tijd is gegroeid van vijf naar 45 mensen in dienst, is gericht op het stimuleren van fysieke, sociale en mentale activiteit voor mensen met cognitieve uitdagingen. De eerste Tovertafel is ontstaan vanuit promotieonderzoek van Hester Le Riche om via het activeren van mensen in de latere fasen van dementie apathie te doorbreken.

Doel van Active Cue is het creëren van geluksmomenten in de zorg via serious gaming. “In 2023 willen we tien miljoen geluksmomenten teweegbrengen, in Europa en wie weet daarbuiten ook”, zegt mr. Mathijs Konings, CTO en co-founder van Active Cues. Derhalve schat Konings zijn kansen in de finale positief in. “De andere bedrijven in de categorie Digital Wellbeing bieden allemaal schitterende producten. Desondanks denk ik dat we ons wel onderscheiden met onze mensgerichte missie.”

Eervol

Konings is “superblij” met de nominatie. “Ik vind het een heel mooie eer. Ik was al blij dat we door de eerste ronde kwamen, waar de juryleden allemaal goede vragen stelden. Dat geeft aan dat we op het goede spoor zitten. Het is ontzettend spannend en fantastisch om via dit EIT Digital netwerk in aanraking te komen met experts in elk Europees land. Ik heb bij EIT Digital allemaal intrinsiek gemotiveerde mensen ontmoet die werkelijk alles willen doen om jouw markten te willen vergroten. Zelfs als we niet de hoofdprijs winnen, is de kans groot dat we ons daarom bij de EIT Digital Accelerator gaan aansluiten.”

In de EIT Digital Challenge neemt Active Cues het op tegen een Duits, een Zweeds, een Oostenrijks en een Deens bedrijf. audEERING uit Duitsland houdt zich bezig met intelligente audio analysis voor spraak, muziek en geluid die emoties herkent, de Oostenrijkse MedicusAI heeft een op Artificial Intelligence gebaseerd platform die gezondheidsdata converteert naar interactieve ervaringen, de non-invasieve sensor van Zweedse scaleup Minut detecteert gebeurtenissen in ruimtes zonder dat camera’s nodig zijn. En de Deense Monsenso komt uit met een mobiele app voor preventie, interventie en behandeling van mentale ziektes.

Bron: EIT Digital

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.