Het belang van proteïnen

0
197

Mineralen, vitamines, proteïnen… Ze doen ertoe voor het in stand houden van je lijf, je gezondheid. Maar wat is nou precies het belang? En hoe krijg je ze in voldoende mate binnen? Snel, en toch verantwoord.

Eet- en drinkpatronen veranderen. Zo wordt er steeds minder vlees gegeten. Er worden gezonde(re) keuzes gemaakt. Plantaardig is daarbij steevast het sleutelwoord. Hoe kort geleden is het dat jij werd neergezet als een ‘gezondheidsfreak’. Dat jouw keuze om bijvoorbeeld vegetariër of veganist te zijn er eentje was van één voor allen. Maar het leger groeit en groeit. Jij bent niet langer een dolende en eenzame musketier. Bijkomend voordeel nu is dat steeds meer bedrijven zich speciaal op jou zijn gaan richten. Met producten die wat betreft onmisbare voedingsstoffen een volwaardig alternatief zijn voor als je plantaardige variaties wilt aanbrengen in die roemruchte Schijf van Vijf.

Eet- en drinkpatronen veranderen. Zo wordt er steeds minder vlees gegeten. Er worden gezonde(re) keuzes gemaakt. Plantaardig is daarbij steevast het sleutelwoord. Hoe kort geleden is het dat jij werd neergezet als een ‘gezondheidsfreak’. Dat jouw keuze om bijvoorbeeld vegetariër of veganist te zijn er eentje was van één voor allen. Maar het leger groeit en groeit. Jij bent niet langer een dolende en eenzame musketier. Bijkomend voordeel nu is dat steeds meer bedrijven zich speciaal op jou zijn gaan richten. Met producten die wat betreft onmisbare voedingsstoffen een volwaardig alternatief zijn voor als je plantaardige variaties wilt aanbrengen in die roemruchte Schijf van Vijf.

Mineralen en vitaminen..

… worden altijd in een adem genoemd. En ja, je kunt niet zonder ze. Mineralen zijn essentieel voor tal van lichaamsprocessen: de opbouw van weefsel, het functioneren van je zenuwstelsel, voor bloedvaten en spijsvertering. Mineralen kan je niet zelf aanmaken. Je krijgt ze binnen via je voeding, net als vitaminen. Het verschil tussen mineralen en vitaminen is dat mineralen voortkomen uit zogenoemde dode natuur, bijvoorbeeld grond. En vitamines uit levende natuur, zoals fruit. Eet je nu een appel, dan krijg je zowel vitamines binnen als mineralen, die dat stuk fruit uit de grond heeft gehaald. Goed gedaan toch, van Moeder Aarde?! Zij verdient onze liefde. Nu begrijp je meteen ook de kern van waarheid in dat gezegde: ‘An apple a day keeps the doctor away!’

Proteïnen = de brandstof voor je body

Naast vitamimen en mineralen heb je nog veel meer nodig om gezond te blijven. In totaal zijn er wel zo’n 50 stoffen (bekend) die je lichaam nodig heeft, waaronder vetten, koolhydraten en eiwitten. Deze laatste worden ook wel proteïnen genoemd. Zij zijn de brandstof waar jouw body op draait. Geen eiwitten, geen energie! Ook zijn ze erg belangrijk voor spierherstel, gaan ze overgewicht tegen en werken ze bloeddrukverlagend.
Er zijn twee soorten proteïnen: dierlijke en plantaardige. Eerstgenoemde zitten in onder andere:
• Eieren
• Melk
• Kaas
• Vlees
• Vis

Plantaardige proteïnen zitten in onder andere:
• Graanproducten / brood
• Peulen
• Noten
• Paddenstoelen.

Wanneer je nu besluit minder of zelfs helemaal geen vlees meer te eten, zie je af van een geweldige bron van proteïnen. Tja, leuker kunnen wij het niet zeggen. Maar leukerder wordt het toch! Want dankzij de huidige know-how en productietechnieken zijn er honderd procent plantaardige alternatieven, bijvoorbeeld in de vorm van eiwitshakes. Ze zijn een makkelijke en efficiënte manier om altijd voldoende proteïnen binnen te krijgen.
Brandende vraag is natuurlijk wanneer je lijf toe is aan zo’n spieropbouwende en versterkende shake? Is dat nou juist voor of na gedane (trainings)arbeid? Het antwoord is simpel: dat maakt niet uit. Het gaat er vooral om dat je gedurende de dag steeds voldoende proteïnen binnenkrijgt.

En ja, is er een tijd dat je gewoon lekker lui wilt zijn en ook helemaal geen zin hebt om altijd maar weer te letten op wat je eet en drinkt, dan zijn eiwitshakes natuurlijk helemaal een uitkomst. Want een enkele schep poeder voor zo’n shake geeft je al twintig gram aan eiwitten. En omdat de richtlijn is dat je per dag tussen de 1.0 gram en 1.8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig hebt, ben je met enkele schepjes al snel op de juiste weg. Heldere info over de zin van proteïneshakes vind je op bijvoorbeeld https://www.orangefit.nl/eiwitshakes.

Not all brands can shake it

Je wilt gewoon fit en gezond zijn. Je bent een bezige bij in een wereld die naar je teruglacht. Want jij eet en drinkt niet zomaar alles. Je bent bijvoorbeeld vegetariër, of nog een stap verder, veganist. Je consumeert dus bijna nooit iets zonder eerst de kleine lettertjes op het etiket te lezen. Wanneer je nu zeker wilt weten dat wat je drinkt ook écht plantaardig is, zónder toevoegingen of chemische narigheid… dan kan gelukkig niet ieder merk het shaken. Je vindt honderd procent plantaardige, gezonde proteineshakes bij Orangefit.

Shake ze!

Net zoals de keuze voor niet-drinken en niet-roken vandaag de dag juist wordt toegejuicht (nog niet zo lang geleden was je dan op z’n minst ‘errug ongezellig’), zo wordt kiezen om veel bewuster, vegetarisch of veganistisch door het leven te gaan meer en meer omarmd. Niet dat dat er nu per se toe doet – jij bent jij en het is jouw keuze – maar het is wel zo prettig te weten dat ook heel veel anderen beseffen dat de aarde serieus in gevaar is – en daarmee de mensheid zelf.  En dat er dus alternatieven zijn voor belangrijke en onmisbare stoffen zoals eiwitten.

– Shake ze!