BovenIJ ziekenhuis introduceert de BeterDichtbij app

0
798


Vanaf de start van de landelijke e-healthweek is het BovenIJ ziekenhuis, als eerste ziekenhuis in Noord-Holland, ook bereikbaar via de app BeterDichtbij. Patiënten kunnen voortaan appen met hun arts in het BovenIJ ziekenhuis. Het nieuwe, digitale communicatiekanaal is veilig, laagdrempelig en makkelijk. ‘Op deze manier sluiten we aan bij vernieuwing in de zorg en verbeteren we onze dienstverlening,’ zegt Edwin van der Meer, bestuursvoorzitter van het BovenIJ ziekenhuis.

Altijd bereikbaar


Via de BeterDichtbij app kunnen patiënten een vraag stellen over hun behandeling op het moment dat het hun uitkomt. ‘Patiënten ervaren hierdoor meer grip op hun behandeling’, vertelt dermatoloog Björn Scholten. ‘En even een app versturen gaat sneller dan een telefoontje naar de polikliniek.’

Goede service


Ook dermatoloog Gamze Piskin gebruikt de BeterDichtbij app bij haar patiënten. ‘In deze tijd waarin we veel via onze schermen communiceren is het eigenlijk best vreemd dat je alleen in de spreekkamer contact kunt hebben met je arts,’ zegt ze. ‘Het is goed dat je als patiënt ook via de app vanuit huis of de tram een vraag kunt stellen over je behandeling. Af en toe sturen ze ook een foto mee. Ik vind het fijn om ook via de app te kunnen communiceren met mijn patiënten.’

Snel contact als het nodig is, altijd binnen drie dagen antwoord


De appjes van patiënten komen via een berichtenprogramma binnen op de polikliniek. Uiterlijk binnen drie werkdagen ontvangen ze antwoord. Dermatoloog Björn Scholten ondervond de voordelen van de snelle manier van contact. ‘Via de app ontving ik een vraag van een medewerker van de thuiszorg. Zij verzorgde de wond van één van onze patiënten. Dankzij de meegestuurde foto kon ik haar meteen adviseren. Dit scheelde de patiënt een ritje naar het ziekenhuis.’


Samen met ketenpartners in de regio


Edwin van der Meer: ‘Deze innovatie is een sterk en toekomstbestendig instrument om zorg op de juiste plek te kunnen bieden samen met onze ketenpartners. De patiënt kan hier de vruchten van plukken. Het ziekenhuis zit gewoon in je broekzak net als de app van je bank.’ Het is dan ook niet voor niets dat het BovenIJ ziekenhuis ook huisartsenpraktijken en de Huisartsenpost in de regio heeft uitgenodigd om aan te sluiten bij BeterDichtbij. De praktijken binnen Huisartsen Monnickendam zijn al gestart, meer praktijken volgen waarschijnlijk later dit jaar. Net als in het ziekenhuis wordt de patiënt in de huisartsenpraktijk altijd persoonlijk uitgenodigd door de eigen huisarts of zorgverlener om BeterDichtbij te gebruiken. Patiënten hoeven maar één app op hun smartphone te zetten, waarmee ze met meerdere zorgverleners in gesprek kunnen.

Over BeterDichtbij


BeterDichtbij is geïnitieerd door de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en sinds 1 januari 2018 verzelfstandigd, waardoor de dienst beschikbaar is voor alle zorgorganisaties in Nederland om aan deel te nemen. In korte tijd zijn al 15 ziekenhuizen en tientallen huisartsenpraktijken in Nederland aangesloten op BeterDichtbij. Samen maken we de zorg makkelijker en beter dichtbij de patiënt.

Fotobijschrift: Dermatoloog Gamze Piskin (l) en Edwin van der Meer, bestuursvoorzitter van het BovenIJ ziekenhuis (r)

Bron: BovenIJ ziekenhuis

Vorig artikelIGJ: Last onder dwangsom voor Anemoon bv
Volgend artikelCombinatie werken en leren in zorg en techniek fors in de lift
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.