Leren lezen doe je met je lijf

Marijke van Vuure: “Zoek werkelijke oorzaak van lees- en schrijfachterstand”

Het aantal kinderen met een leesachterstand groeit de laatste jaren schrikbarend. Lees- en schrijfachterstanden bij kinderen hebben verschillende oorzaken en zijn niet per se met veel oefenen opgelost. Hersengebieden en ogen die goed samenwerken en een goede motorische ontwikkeling zijn belangrijke processen bij het leren lezen. ‘Leren lezen doe je met je lijf’ is een boek voor iedereen die te maken heeft met kinderen met een lees- en/of schrijfachterstand. Marijke van Vuure pleit ervoor om eerst op zoek te gaan naar de oorzaak van de lees- en schrijfachterstand voordat de oplossing in ‘nog meer oefenen’ wordt gezocht. Van Vuure’s tweede boek is vanaf 20 februari verkrijgbaar.

Oorzaak

Alleen oefenen met lezen is in veel gevallen symptoombestrijding. Daarmee worden kinderen gefrustreerd die zo aan het ploeteren zijn met de reguliere aanpak die op scholen gehanteerd wordt. Oefenen heeft geen zin als de oorzaak van de achterstand niet bekend is. Ook hebben veel kinderen een verminderde concentratie en focus is nodig om te leren lezen. In haar aanpak stelt Van Vuure de vraag of het kind in z’n ontwikkeling wel toe is aan lezen. Dit boek maakt duidelijk dat er bij kinderen met een leesachterstand eerst iets anders zou moeten gebeuren dan alleen maar oefenen met lezen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.