Les over psychische gezondheid op scholen een stap dichterbij

Human brain glowing lateral view

MIND verheugd over toezegging docenten; “Psychische problemen jongeren een maatschappelijk ontwrichtend probleem”

Docenten gaan lessen over psychische gezondheid zo snel mogelijk op de kaart zetten. Deze beslissing werd genomen naar aanleiding van een KNOW SHIT video van 3FM Tussenuur en MIND*, waarin de 14-jarige Maud zich afvraagt waarom er geen lessen over psychische gezondheid op scholen worden gegeven. Maud gaat in deze video onder meer in gesprek met MIND-directeur Marjan ter Avest, die zich al langere tijd hard maakt voor dergelijke lessen.

Psychische gezondheid

Ter Avest: “Nu is het zo dat praten over psychische gezondheid deel kán uitmaken van bijvoorbeeld decaangesprekken of gezondheidslessen op school. Gesprekken over psychische problemen worden hierin echter sterk onderbelicht, of vinden zelfs helemaal niet plaats. Wij willen dat dit zo snel mogelijk verandert.” Jongeren geven dit zelf ook aan, onder meer in de MIND-3FM Tussenuur video. Curriculum.nu – dat op dit moment bezig is om een nieuw curriculum voor scholen te realiseren – erkent in de video dat er te weinig aandacht is voor psychische gezondheid in gezondheidslessen.

Hoewel les geven over psychische gezondheid valt onder vrijheid van onderwijs, en het dus politiek gevoelig ligt, kregen MIND en 3FM na de opnamen het bericht: “We hebben zojuist de brief van Maud overhandigd aan een aantal docenten die zich bezighouden met het thema gezondheid. Zij gaven gelijk aan dat ze dit zeker zien als een maatschappelijk ontwrichtend probleem en gaan dit zo snel mogelijk op de kaart proberen te zetten.”

Een maatschappelijk ontwrichtend probleem


MIND is verheugd over deze toezegging, en ook over het feit dat docenten erkennen dat psychische problematiek bij jongeren een maatschappelijk ontwrichtend probleem is. Ter Avest: “1 op de 5 jongeren heeft voor zijn of haar 19e jaar al eens ernstige psychische problemen gehad en zelfdoding is doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren tussen de 20 en 25 jaar. Veel jongeren geven aan dat ze worstelen met psychische problematiek en dat ze hulp nodig hebben. Waarom dan niet laagdrempelig en in vertrouwen met elkaar over deze problematiek praten in de klas, om te voorkomen dat jongeren ernstige klachten ontwikkelen?”

MIND biedt zelf samen met Diversion lessen aan over psychische gezondheid middels de MIND Young Academy. Beide organisaties kunnen adviseren hoe dergelijke lessen het beste vorm te geven, ervoor te zorgen dat jongeren praten over hun problemen en indien nodig hulp zoeken.

Bron: MIND