De SKGZ: wijzen op indienen klacht kan beter

0
757

Jaarverslag 2018 Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen

De SKGZ behandelt klachten van verzekerden over hun zorgverzekeraar. In 2018 behandelde de SKGZ 2.187 klachten en geschillen. Dit was 3% minder dan in 2017. De SKGZ ziet aan het einde van 2018 echter weer een stijging van het aantal klachten. Deze stijging zet zich voort in 2019.

Zorgverzekeringslijn, het onderdeel van de SKGZ dat voorlichting geeft over wanbetaling en onverzekerd zijn, bereikte in 2018 3.444 professionals en 3.474 jongeren.

Waarover werd het meest geklaagd?


In 2018 is het meest bemiddeld in klachten over de zorgpremie. Gevolgd door klachten over medisch specialistische zorg en plastische chirurgie. Wat betreft de geschillen staat het onderwerp medisch specialistische zorg op één, gevolgd door premiezaken en het persoonsgebonden budget onder de Zorgverzekeringswet (Zvw-pgb). 

Belangrijke rol zorgverzekeraars


De SKGZ doet in het jaarverslag een beroep op de zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars moeten namelijk bij de afhandeling van een klacht verwijzen naar de SKGZ. In 2018 gebeurde dit niet altijd. Dit is echter wel belangrijk. Om zijn recht te halen moet verzekerde immers wel weten dat hij bij de SKGZ terecht kan. Daarnaast is aandacht gevraagd voor het schriftelijk bevestigen van uitkomsten van de interne klachtenprocedure aan verzekerde. Naar aanleiding hiervan heeft de SKGZ een aanbeveling gestuurd naar Zorgverzekeraars Nederland. De SKGZ vertrouwt erop in 2019 een verbetering te zien.

Over de SKGZ


De SKGZ staat voor een onpartijdige en deskundige behandeling van klachten van consumenten over hun zorgverzekeraar. De dienstverlening van de SKGZ bestaat uit voorlichting, bemiddeling door de Ombudsman Zorgverzekeringen en bindende advisering door de Geschillencommissie Zorgverzekeringen. De SKGZ is door de ministers van Financiën en VWS aangewezen als geschilleninstantie voor de ziektekostenverzekeringen. Alle ziektekostenverzekeraars in Nederland zijn bij de SKGZ aangesloten. Het project Zorgverzekeringslijn wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van VWS.

Vorig artikel8 miljoen voor cliëntondersteuning
Volgend artikel3D printed baby dummy voor betere reanimatietraining
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.