Wat is een koolhydraatarm dieet?

0
402

Koolhydraatarm dieet is een algemene benaming voor verschillende diëten. Bij koolhydraatarme diëten worden er meer eiwitten en vetten gegeten, daarnaast is er een beperking op het aantal koolhydraten. Dit leidt tot gewichtsverlies.

Wat eet je tijdens een koolhydraatarm dieet

Tijdens een koolhydraatarm dieet is er veel dat je gewoon kunt blijven eten. Met name als het om de onbewerkte producten uit de supermarkt gaat is er veel mogelijk. Denk aan eiwitrijke voeding als vis en vlees. Ook mag je kiezen voor plantaardige voeding als groente, fruit, noten en zaden. In al dit soort voeding zijn nauwelijks koolhydraten te vinden, waardoor het gemakkelijker wordt om af te vallen. Ook kom je minder suikers in een koolhydraatarm dieet tegen. Daarom wordt aanbevolen om niet te ver door te slaan als het om het eten van fruit gaat. Fruitsuikers worden immers op een zelfde soort manier als geraffineerde suikers opgenomen. Ook daarbij is in een bepaalde mate gewichtstoename mogelijk. Vergeet niet om bonen, quinoa en andere plantaardige ´fillers´ aan jouw dieet toe te voegen. Zo ontvangt jouw lichaam voldoende energie om het gedurende een dag vol te houden.

Koolhydraatarme recepten en weekmenu´s

Met name als je net aan een dieet begint, is het lastig om te bepalen wat je wel en niet mag eten. In het begin is het daarom goed om met recepten, weekmenu´s en voedingslijsten te werken. Na verloop van tijd kun je hiermee minderen en krijg je meer in de gaten wat er wel en niet bij een koolhydraatarm dieet past. Ben je voldoende afgevallen? Dan weet je precies welke voeding wel en niet bij jouw nieuwe levensstijl past. Door vooral voor onbewerkte voeding te kiezen, kun je jouw gezonde levensstijl aanhouden en is de kans op een terugval kleiner.

Koolhydraatarme diëten en wetenschappelijk onderzoek

In de wetenschappelijke wereld is allerlei onderzoek naar koolhydraatarm eten gedaan. Je ziet in deze onderzoeken dat er een duidelijk relatie ligt tussen gewichtsverlies en een koolhydraatarm eetpatroon. Koolhydraatarme diëten doen het beter dan diëten waarbij er gelet wordt op de inname van calorieën of vetten. Dit heeft te maken met de manier waarop ons lichaam met koolhydraten, vetten en eiwitten omgaat. Zo zit er veel energie in koolhydraten en is de verzadiging werking beperkt. In vetten zit nog meer energie, daarbij is de verzadiging iets hoger. Bij eiwitten is er meer verzadiging dan bij koolhydraten en minder energie dan vetten. Als er eiwitrijke voeding gegeten wordt zal het eenvoudiger zijn om een koolhydraatarm dieet vol te houden. Bijkomend voordeel van eiwitten is dat spiermassa gemakkelijk in tact blijft als je aan het afvallen bent.

Bronnen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30740270

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30304771

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16604146

Vorig artikelVergoeding afbouwmedicatie op de agenda
Volgend artikelMinisteriële conferentie: mondiale strijd tegen antibioticaresistentie versnelling hoger
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.