Diabetes Fonds: Stop met promotie van suikerbommen als frisdrank

Slechts één op de vijf supermarktaanbiedingen is gericht op het promoten van producten uit de Schijf van Vijf, zo blijkt uit onderzoek van Questionmark. Vooral de promotie van suikerrijke frisdrank staat haaks op afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Supermarkten hebben namelijk beloofd consumenten te verleiden om meer producten te kopen uit de Schijf van Vijf.

Geen verrassing

Voor het Diabetes Fonds is het onderzoeksresultaat helaas geen verrassing. Hanneke Dessing: “Wij roepen ook de marketeers op om hun verantwoordelijkheid te pakken door de gezonde keuze in supermarkten écht mogelijk te maken.”

Ver achterblijven

Uit het onderzoek blijkt ook dat supermarkten nog ver achterblijven bij het verbeteren van hun productaanbod. A-merken lopen het verste achter, aldus de onderzoekers. Voor sommige productgroepen, zoals cornflakes, zijn in sommige supermarkten überhaupt geen gezonde varianten beschikbaar. Onbegrijpelijk, aldus het Diabetes Fonds. “Supermarkten hebben de ambitie uitgesproken om echt werk te maken van suikerreductie. Wij verwachten dat zij nu ook met resultaten komen”, aldus Dessing.

Diabetes Fonds daagt uit

Het rapport maakt duidelijk dat supermarkten aan de slag moeten. Het Diabetes Fonds daagt daarom alle supermarkten van Nederland uit om nog dit jaar alle kortingsacties met suikerrijke frisdrank en snoepgoed te schrappen. Dessing: “Als we consumenten kunnen verleiden tot een gezond alternatief voor deze producten, dan kunnen we de inname van vrije suikers met ruim de helft terugdringen.”

Bron: Diabetes Fonds