Diakonessenhuis verbetert Elektronisch Patiëntendossier

Het Diakonessenhuis breidt het komend jaar de functionaliteit van haar Elektronisch Patiëntendossier mijnDiak fors uit. De patiënt krijgt nog meer regie en het wordt eenvoudiger om allerlei e-health toepassingen met mijnDiak te koppelen.

Het Diakonessenhuis maakt sinds 2017 gebruik van HiX, het Elektronisch Patiëntendossier van Chipsoft. HiX ondersteunt een groot deel van de interne processen in het ziekenhuis. Ook kan gemakkelijk en veilig informatie worden uitgewisseld met andere zorginstellingen. Patiënten kunnen delen van hun dossier inzien, hebben inzicht in hun afspraken en kunnen bijvoorbeeld herhaalmedicijnen aanvragen.

E-Health

De innovaties in de zorg gaan echter razendsnel. En door de coronapandemie wordt er door ontwikkelaars extra ingezet op e-health toepassingen waardoor patiënten minder vaak naar het ziekenhuis hoeven te komen. Het kan dan gaan om monitoring op afstand, maar ook om videoconsulten, coaching en oefenprogramma’s.

Met de vernieuwingen die het Diakonessenhuis het komende anderhalf jaar in mijnDiak doorvoert, wordt het makkelijker de informatie van deze verschillende systemen te koppelen. Gegevens hoeven dan niet meer handmatig te worden ingevoerd, waardoor het risico dat er een fout in sluipt uiterst klein wordt.

Patiënt meer regie

De verbeteringen in mijnDiak geven de patiënt ook meer regie over zijn/haar eigen behandeling. De patiënt heeft altijd overal toegang tot zijn dossier en kan op elk moment met zijn tablet of computer afspraken maken, en herhaalrecepten aanvragen.

“Dit past helemaal in de manier waarop wij in het Diakonessenhuis de patiënt centraal stellen”, zegt Martijn Wiesenekker van de Raad van Bestuur van het Diakonessenhuis. “We behandelen onze patiënten niet alleen zo goed mogelijk, maar ook zo prettig mogelijk. En met deze ontwikkeling kan de patiënt straks ook meer vanuit huis doen. Ook op het moment dat het hem of haar goed uitkomt. Daarnaast wordt het voor ons zorgpersoneel makkelijker. Zij worden administratief ontlast, waardoor er weer meer tijd aan het bed overblijft.”

Bron: Diakonessenhuis

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen