1 op 10 jonge kinderen speelde niet met vriendjes tijdens sluiting basisscholen

Array

Tijdens de sluiting van de basisscholen heeft 11% van deze jonge kinderen niet gespeeld met kinderen buiten het eigen gezin. Daarnaast begreep 1 op de 3 ouders de lesstof van groep 8 vaak niet. Dit blijkt uit het Lifelines Corona-onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG. Het geeft inzicht in hoe ruim 2.000 gezinnen met kinderen in de basisschoolleeftijd de periode van thuisonderwijs zijn doorgekomen.

Veel bezorgdheid

Bij kinderen die niet meer bij andere kinderen spelen, is de gezondheid vergelijkbaar met die van andere kinderen. Wel heeft een deel van hun ouders een kwetsbare gezondheid. Toch is ook de groep ouders met een goede gezondheid bezorgder dat zijzelf of hun kinderen ziek worden: 16% van deze ouders is strenger voor zichzelf dan de geldende overheidsmaatregelen voorschrijven, in vergelijking met 3% van de andere ouders.

Initiatiefnemer van het onderzoek prof. dr. Lude Franke (UMCG) licht toe: “We zien in de cijfers en in de Corona Barometer dat Noord-Nederlanders gedurende de pandemie wisselend reageren op de ontwikkelingen en maatregelen. Sommigen nemen de maatregelen langzamerhand minder serieus, maar wij zien ook een groep mensen die juist strenger is geworden voor zichzelf en anderen, met de consequentie dat ouders besluiten dat hun kinderen niet meer met andere kinderen mogen spelen.”

Ouders voor de klas


De meeste ouders begrepen de lesstof van hun kinderen op de basisschool goed. Groep 8 is echter een uitzondering: 20% van de ouders met een HBO- of universitaire opleiding begreep de lesstof vaak niet. Van de ouders met een MBO-opleiding is dit 39%. Mannen gaven vaker aan de lesstof van groep 7 en 8 goed te begrijpen, terwijl vrouwen juist de lesstof van kinderen in groep 1, 2 en 3 beter begrepen en konden uitleggen.

Frustratie en veerkracht


Er zijn ook andere duidelijke verschillen tussen mannen en vrouwen: mannen raakten minder gefrustreerd door het thuisonderwijs, terwijl vrouwen er veel vaker een goede ervaring mee hadden. Ook konden zij beter schakelen tussen de rol van leerkracht en de rol van ouder, en konden zij als leerkracht beter omgaan met kinderen in verschillende groepen. Ook de grootte van het gezin speelt een rol. Van de ouders met één kind gaf 9% aan vaak gefrustreerd te zijn door het thuisonderwijs, bij ouders met drie of meer kinderen is dit slechts 2%.

Meer resultaten van het Lifelines Corona-onderzoek zijn terug te vinden op www.coronabarometer.nl.

Bron: UMCG

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen