Thuiswerken funest voor ons lijf: we zijn gemaakt om te bewegen

0
555

Sinds het begin van de coronacrisis zitten we thuis uren achtereen in starre houdingen achter PC of laptop. En velen merken dat dit funest is voor je nek en rug. Rug- en nekklachten nemen toe door het thuiswerken. Mensen zijn niet gemaakt om te zitten, maar om te bewegen.

Rugpijn komt in alle sociale lagen van de bevolking voor – zowel in rijke als in arme landen, aldus The Lancet. En volgens het RIVM stonden in 2017 bij de huisartsen bijna 859.000 mannen en 1,17 miljoen vrouwen geregistreerd met rug- en nekklachten. En momenteel zijn dat er veel meer geworden door het thuiswerken en de beperkte mogelijkheden om te sporten. En toch is het thuiswerken bevallen.

Thuiswerken toch goed bevallen

85 procent van de werknemers wil ook na de coronacrisis regelmatiger thuis blijven werken. En ruim 8o procent van de werkgevers gaat akkoord met het bieden van meer vrijheid met betrekking tot thuiswerken. Het merendeel van de werknemers zit lekkerder in zijn of haar vel sinds het thuiswerken. En voelt zich relaxter in de eigen omgeving en vindt het prettig om meer zelfstandigheid te hebben en flexibelere werktijden aan te kunnen houden. Toch heeft thuiswerken niet alleen maar voordelen.

Thuiskantoor niet goed voor het lichaam

Waar op kantoor veel aandacht is voor ergonomie op werkplek, is dat in het thuiskantoor nog een punt van aandacht. Een groot deel van de werknemers had geen ruimte voor een aparte werkkamer. 36 procent van de professionals werkte aan de keukentafel, 4 procent werkte vanaf de bank in de woonkamer, en nog eens 4 procent werkte soms zelfs vanuit bed. Een goede vergaderstoel is dan ook geen overbodige luxe.

Er moet dus ingezet worden op een ergonomisch verantwoorde thuiswerkomgeving. De helft van de medewerkers is dan ook van plan om nieuwe kantoormeubelen aan te schaffen als men structureel een aantal dagen per week thuis blijft werken. Want het ontbreken van een goed ingerichte werkplek heeft een negatieve impact op de productiviteit.

Tips tegen thuiswerkblessures:

Zitten en hangen is funest voor het lijf: we zijn gemaakt om te bewegen. Meer bewegen betekent minder rugpijn.

  • Sta elk half uur op van je stoel en wandel een stukje naar een collega voor overleg (dus niet mailen of bellen)
  • Vergader en telefoneer staand
  • Gebruik de lunchpauze ook voor een korte wandeling: beter 3 x 20 minuten dan 1 x 1 uur achter elkaar
  • Pak vaker de trap in plaats van de lift of de roltrap, zeker als je de trap af gaat
  • Wees je er ook van bewust dat je rechtop zit en dat je knieën lager liggen dan je heupen – Een voetensteun en een kussentje voor je onderrug kunnen daarbij helpen
  • Op YouTube staan work-outs die je vanachter je bureau kunt doen
Vorig artikelKlachten door processierups voorkomen of tegengaan
Volgend artikelDe beste behandeltips tegen overmatig zweten
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.