Martini vergroot capaciteit door nieuw opnameproces

Vorige maand is het Martini Ziekenhuis gestart met opnames via de Opname Lounge. Een opname via de Opname Lounge houdt in dat patiënten die komen voor een geplande operatie vanuit een comfortabele wachtruimte lopend naar het Operatiecentrum gaan. Inmiddels heeft het Martini Ziekenhuis ongeveer 900 patiënten via de Opname Lounge ontvangen. Uit een enquête blijkt dat patiënten de opname via de Opname Lounge als prettig en ontspannen ervaren. Net zo belangrijk is het dat deze procesinnovatie ruimte creëert om meer patiënten te opereren.



Relaxte sfeer


Janneke van der Vis is patiënt van het Martini Ziekenhuis en maakte de afgelopen maand een opname mee via de Opname Lounge: ‘Het is eigenlijk een luxe wachtkamer met een relaxte sfeer. Je wordt op je gemak gesteld door de verpleegkundigen. Je kunt er een boekje lezen, maar ook nog even rondlopen, kunst bekijken of naar de binnentuin van het ziekenhuis gaan. Ik vond het prima.’
Verpleegkundige Lisa Blaauwwiekel vult aan: ‘We willen het gevoel van ‘patiënt zijn’ zo lang mogelijk uitstellen. Patiënten kleden zich pas om in het OK-complex en gaan kort voor de operatie in een bed. We merken dat patiënten op deze manier met minder stress de operatie ingaan, wat een positief effect op het herstel heeft.’

Meer capaciteit zonder verlies van kwaliteit


Tamara Kroll is lid van de Raad van Bestuur van het Martini Ziekenhuis: ‘De belofte naar onze patiënten is dat we de zorg toegankelijk houden. Met andere woorden, dat je binnen een aanvaardbare termijn de zorg kunt krijgen die je nodig hebt. Ziekenhuizen hebben te maken met beperkte capaciteit op operatiekamers en verpleegafdelingen. Daarom gaat het Martini Ziekenhuis de capaciteit vergroten, zonder in te leveren op de kwaliteit van de zorg. Het doel is om 80% van de patiënten die komen voor een geplande operatie via de Opname Lounge te ontvangen. Op deze manier kunnen we capaciteit vrijspelen zodat we meer patiënten kunnen helpen.’


Het Martini Ziekenhuis bepaalt of een patiënt in aanmerking komt voor een opname via de Opname Lounge door onder meer te kijken naar de lichamelijke conditie en het soort ingreep. Patiënten die we in de Opname Lounge ontvangen, informeren we hierover persoonlijk op het Preoperatief Spreekuur. 

Bron: Martini Ziekenhuis

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen