Vrijdag in Meldpunt: Lang wachten en afgewimpeld worden op de huisartsenpost

Lang in de wacht staan bij het bellen naar de huisartsenpost om daarna afgewimpeld te worden met: neemt u maar een paracetamol. Het is een veelgehoorde klacht van kijkers. Maar zijn die klachten ook terecht? Bellen mensen niet te snel naar de huisartsenpost, terwijl dat niet nodig is? Daarover gaat Meldpunt op vrijdag 25 februari om 19.50 uur bij MAX op NPO 2.

Elles luistert mee bij de triagist (©) Meldpunt


Tekort


Huisartsenposten hebben het druk en hebben, zeker in de coronatijd, moeite om de bezetting rond te krijgen. Het land kampt met een flink huisartsentekort terwijl de vergrijzing de komende jaren tot een toenemende zorgvraag leidt. Zijn de klachten die Meldpunt ontvangt over huisartsenposten incidenten of is er meer aan de hand?
Meldpunt vraagt aan het MAX Opinie Panel naar hun ervaring met de huisartsenpost. Daarop kwamen veel positieve reacties binnen maar ook kritische geluiden over wachttijden voor de triage en op de huisartsenpost, de grote afstand en het gevoel afgescheept te worden.
Elles de Bruin luistert een avond mee als een triagist patiënten telefonisch te woord staat. Ook gaat ze langs bij een huisartsenpost in Den Haag.
In de studio bespreekt zij de reportages met Harrie Geboers, van eerstelijnszorgorganisatie InEen en Anneke Sipkens,directeur van ouderenorganisatie ANBO.


En verder: in de clinch met T-Mobile


Boele Hendriks (67) heeft een bel-, internet en televisieabonnement van T-Mobile. Maar de tv-verbinding valt geregeld uit en zijn ontvangstkastje loopt vast. Het lukt een monteur niet het probleem op te lossen. Toch betaalt meneer iedere maand het volledige abonnementsgeld. Na een halfjaar gesteggel met T-Mobile schakelt meneer Hendriks MAX Ombudsman Jeanine Janssen in. Zij probeert het voor hem op te lossen.

MAX: Meldpunt
Vrijdag 25 februari om 19.50 uur op NPO 2
Presentatie: Elles de Bruin

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen