UNICEF: reclames voor ongezond eten en drinken hebben grote invloed op kinderen en jongeren

Array
De helft van alle kinderen en jongeren in Nederland geeft aan verleid te worden door reclames voor ongezond eten. Ze zien vooral veel reclames van snoep en chips en voornamelijk via sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van UNICEF Nederland. Ruim vier op de tien jongeren wil dat er een verbod komt op kinderreclames voor ongezond eten en drinken. “Zet gezonde producten net zo goed in de markt als nu gebeurt met ongezonde producten.”  
Om meer zicht te krijgen op de invloed van reclames voor ongezond eten en drinken op de jeugd, deed UNICEF Nederland onderzoek onder Nederlandse kinderen en jongeren van tien tot achttien jaar. Daaruit blijkt dat kinderen en jongeren vrijwel de hele dag door geconfronteerd worden met reclames voor voornamelijk ongezonde voedingsproducten. De inzet van influencers om ongezond eten te promoten noemen de geïnterviewde kinderen en jongeren heel effectief.  
“Kinderen ontwikkelen zich nog, en zijn daarom extra gevoelig voor marketingtechnieken”, stelt voedingsexpert Leonie Barelds van UNICEF Nederland. Dat geldt in het bijzonder voor kinderen in lagere sociaaleconomische posities of voor kinderen met een cultureel diverse achtergrond. Zij worden vaker dan gemiddeld blootgesteld aan reclame voor ongezonde producten en zijn vatbaarder voor deze reclames.     De impact van kindermarketing op ongezond eten en drinken is groot. Barelds: “Als de reclames die je ziet alleen maar gaan over ongezonde verleidingen, dan zorgt dat uiteindelijk voor een ongezond voedingspatroon.” 
 
Hoe ouder kinderen worden, hoe vaker zij worden blootgesteld aan marketingtechnieken. Tegelijkertijd denken jongeren van 17 jaar dat zij minder vatbaar zijn voor marketingtechnieken omdat ze zich er meer bewust van zijn. “Helaas laat onderzoek zien dat juist de omgeving een heel grote invloed heeft op de keuzes die wij maken”, aldus Barelds. 
  UNICEF Nederland onderstreept dat het belangrijk is om het aanbod en de reclame van ongezond voedsel op plekken waar kinderen en jongeren vaak zijn zoals scholen, speeltuinen en sportlocaties te beperken. Op bijvoorbeeld televisie zou er een tijdslot kunnen komen waarbinnen alleen reclames voor gezond voedsel getoond mogen worden. Op sociale media zou alle reclame voor ongezond voedsel beperkt moeten worden. Jongeren zien ook een oplossing in meer reclames voor gezonde producten. Barelds: “Wat ze eigenlijk zeggen is: zet gezonde producten net zo goed in de markt als nu gebeurt met ongezonde producten.” 
 
Het onderzoek wordt vandaag door kinderen en jongeren aangeboden aan demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen. In december vorig jaar kondigde hij aan dat het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk gaat beperken. Van Ooijen: “Het is cruciaal dat kinderen en jongeren altijd een gezonde keuze kunnen maken. Deze inzichten van kinderen en jongeren helpen om een halt toe te roepen aan de wildgroei aan fastfoodrestaurants en andere ongezonde verleidingen in de omgeving van kinderen en jongeren”. 
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen