Doctors, Hospitals, Patients & Social Media
ArrayPresenting Victor Montori, Co-Director of Mayo Clinic Social Media Center, @vmontori and Lucien Engelen, Director of Radboud REshape & Innovation Center, @zorg20
In deze sessie legt Montori uit waarom de Mayo Clinic in sociale media betrokken is geraakt.
De ervaring van het individu hangt af van de positie van het individu in het netwerk, de structuur daarvan en wat er in dat netwerk gebeurt. Wat er in dat netwerk gebeurt moet goed zijn. Elke schakel in het netwerk draagt daaraan bij en hoe meer schakels er zijn des te hoger is de bijdrage van het network.Dit begreep dokter Mayo al in een vroeg stadium. De belangrijkste waarde van de Mayo kliniek is de patient, de behoefte van de patient staat daarbij voorop.
De belangrijkste factor die bijdraagt aan de voorkeur van patienten om voor de Mayo Kliniek te kiezen is “van mond-tot-mond” reclame. 84% van de keuzes is daar op gebaseerd. De Mayo Kliniek Sociale Media groep is daarom opgericht omdat uit eigen ervaringen van de artsen tweets van patienten er toe leidde dat deze naar de kliniek toe kwamen.
Bij het gebruik van sociale media is er wel een grote mate van ruis aanwezig en daar moet je mee blijven omgaan. Montori wijst er op dat je naar binnen moet blijven kijken, naar je eigen organisatie en hoe die met sociale media omgaat. Bijsturen en blijven leren, een continue proces waarvoor veel aandacht vereist is. En daarom zijn er 9 voltijd medewerkers, verdeeld over diverse locaties werkzaam binnen de afdeling sociale media van de Mayo kliniek.
Montori sluit af dat betrokkenheid, aanpassingen en het laten groeien van het sociale netwerk een voortdurend proces is, waarbij de patient en overige betrokkenen voortdurend bezig moeten blijven.
Voor meer informatie is de Mayo kliniek op twitter te volgen, #MCCSM of kan contact opgenomen worden met Lee Ase via @leease
Lucien Engelen vertelt dat hij wel erg over vertegenwoordigt is op twitter. Sociale media is delen van kennis, maar ook plezier maken. Hij vierde zijn verjaardag op twitter, maar combineert dat met zakelijk gebruik.
TIFKAP, The Individual Formarly Known As Patient. In het Radboud wordt de patient gezien als de expert, op die basis is de naam TIFKAP bedacht. Eén van de personen daarachter is Corine Janssen, door Engelen benoemd tot chief listening officer. Voor een kanker patientje, dat op grote afstand van het ziekenhuis woont, bedacht Janssen dat het beter was om contact te onderhouden via. Eenvoudig, lange reizen voor een 5 minuten afspraak met de specialist worden daarmee overbodig.
De uitdagingen die er zijn voor de zorg de komende jaren worden door Engelen nog een keer benoemd: kosten explosie, gebrek aan professionele zorgkrachten en verdubbleing van de zorgkosten
Engelen stelt dat de patient weer centraal gesteld moet worden gesteld. Het is duidelijk dat het UMC St. Radboud een voortrekkers rolt speelt in Nederland, maar ook in de wereld. Het wordt tijd dat andere centra gaan volgen.
De behoefte om controle over de datastroom te krijgen is zinloos. Deze stromen zijn gewoon niet onder controle te brengen, en wij moeten dat ook niet wensen. We moeten leren denken als kinderen, creatief en buiten de bestaande kaders. Voorbeelden daarvan zijn AED4EU, AYA en MijnZorgnet.nl, Radboud THUIS, Towards Health Using Internet Services, waarmee door middel van een iPad kinderen vanuit het ziekenhuis kunnen deelnemen aan het dagelijks leven thuis. Door middel van een iPad gewoon op afstand deelnemen aan de gesprekken tijdens het avondeten. In een recent gesprek met Corine Janssen vertelde zij mij dat het meisje dat er als eerste gebruik van was gaan maken het niet in “lichtpunt” noemde in haar ziektebeeld, maar een “vuurbal” .
Engelen stelt voor dat E-Health wordt herbenoemd tot Empowered Health.
Als voorbeeld sluit hij af met de COM-Passion For Care www.compassionforcare. com video, te zien op You-tube