Kwaliteit anders meten
ArrayHet vaststellen van kwaliteit in zorgorganisaties kan anders en moet anders, is de conclusie tijdens de Meet en Verbeterdag Verantwoorde zorg 2011. Voor de derde maal organiseerde ActiZ een bijeenkomst voor de kwaliteitsmedewerkers van haar leden. Ongeveer 250 mensen kwamen voor informatie en inspiratie bijeen.
Nieuwe koers
Verschillende sprekers gaven hun perspectieven op het meten van kwaliteit. Directeur Aad Koster van ActiZ presenteerde de nieuwe koers van ActiZ in het kwaliteitsdossier, met twee speerpunten. De eerste is het vergaren van informatie waarmee zorgorganisaties hun zorg voor hun clienten kunnen verbeteren. Het tweede speerpunt voor ActiZ is het bieden van inforamtie waarmee zorgaanbieders hun meerwaarde aan de client kunnen laten zien, de zogenoemde verkoopinformatie. Het verzamelen van gegevens voor toezicht en objectieve clientkeuze informatie is primair de verantwoordelijkheid van de inspectie voor gezondheidszorg (IGZ) en andere overheidsinstanties, stelt ActiZ.
Verantwoordelijke zorg
De nieuwe denkrichting over kwaliteit van ActiZ past bij de theorie van hoogleraar Andries Baart (Universiteit Tilburg) over zorgkwaliteit. “In de sector vindt een beweging plaats van verantwoorde zorg naar verantwoordelijke zorg,â€stelt hij. “Jarenlang hebben zorgorganisaties zich verantwoord over hun handelen. Nu gaat het om de eigen verantwoordelijkheid van de zorgorganisaties en de zorgprofessionals. De volgende stap is ‘goede zorg’ leveren, en daartoe moeten we gezamenlijk vaststellen wat goede zorg is.†Baart doet een voorzet: goede zorg omvat naast de ‘technische zorg’ ook erkenning, aandacht en aansluiting bij de behoeftes van de clienten.
Baart roept op tot een maatschappelijke debat over goede zorg: waaraan moet ‘goede zorg’ voldoen? En welke verantwoordelijkheden neemt de zorgorganisatie, de zorgprofessional en welke de client en zijn familie?
Lange en korte termijn
Deze oproep past in de lange termijn visie van ActiZ. Op de korte termijn is echter ook actie geboden. Niet alleen van ActiZ, maar ook van de andere partijen die een rol hebben in het kwaliteitskader, het ministerie van VWS, de IGZ, Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en clientenorganisaties. De zorgorganisaties hebben dringend behoefte aan duidelijkheid over de metingen die zij in 2012 moeten verrichten. ‘Zorginhoudelijke kwaliteitsmetingen worden nu uit hun verband getrokken voor verschillende doeleinden. Daardoor schieten zij hun doel voorbij,†zeggen twee deelnemende zorgorganisaties.
Van de andere belanghebbenden vraagt de sector dus om snel duidelijkheid te geven over welke informatie zij nodig hebben voor toezicht en clientkeuze-informatie. ActiZ vraagt daarbij om de ‘meetlast’ voor de zorgorganisaties zo beperkt mogelijk te houden en om voldoende voorbereidingstijd voor haar leden.
Bron: ActiZ