Wat weet u van de kwaliteit van spoedzorg?
ArrayVandaag start patientenfederatie NPCF een meldactie over spoedeisende zorg. Wat weten mensen van de kwaliteit van spoedzorg? Is duidelijk waar men terecht kan met een acuut medisch probleem en maken mensen de juiste keuzes? Met de meldactie wil de NPCF in beeld brengen wat mensen weten en vinden van de spoedzorg in Nederland.
Wie een beroep wil doen op spoedzorg moet in die situatie eerst een keuze maken: contact opnemen met de huisartsenpost, de Spoedeisende Hulp (SEH) van een ziekenhuis bezoeken of 112 bellen.
“Met de meldactie vragen we mensen hoe zij die keuze maken,” licht NPCF-directeur Wilna Wind toe. “We zijn ook benieuwd naar de ervaring van mensen ten aanzien van de beschikbare informatie over de kwaliteit en het aanbod van SEH’s.
Sommige SEH’s bieden alle zorg die nodig is voor een patient met ernstig hersenletsel of een beroerte, maar bij sommige SEH’s kun je alleen terecht om een wond te laten hechten. Wij zijn benieuwd of mensen dat weten, en of ze wel eens op de verkeerde plek terecht zijn gekomen.”
De meldactie loopt tot 29 juli. De vragenlijst is hier te vinden. De resultaten worden over enkele weken bekendgemaakt.