Een Spoedpost lukt alleen met heel veel verandermanagement
ArrayDat een spoedpost leidt tot 30% reductie van zelfverwijzers, kortere doorstoomtijden op de SEH, minder gebruik van aanvullend medisch onderzoek is na acht spoedposten in Nederland inmiddels wel bekend. Minder bekend is hoe het proces van totstandkoming van die posten is verlopen. Dat staat nu op schrift dankzij huisarts Roeland Drijver, oprichter van de spoedpost Purmerend/Waterland. Hij deed zijn naam eer aan: deze spoedpost kwam er alleen dankzij leidinggevenden met competentie in veranderen. Hij schrijft: (Deze leidinggevenden) dienen gericht te zijn op innovatie en implementatie, creativiteit, omgaan met onzekerheden, zoeken naar nieuwe mogelijkheden en op communicatie. Zij hebben een voorbeeldfunctie inzake samenwerking en implementatie. Het is een baan buiten de reguliere kantooruren. (…) Een eenkoppige leiding is een belangrijke succesfactor. Het voorkomt dat problemen tussen Spoedeisende Hulp en Huisartsenpost over de schutting worden gegooid. De medische leiding hoort verankerd te zijn in de dagelijkse leiding. De tekst van Drijver leest als een roman en is opgenomen in het boek van ondergetekende Atlas en scenario’s voor spoedzorg, dat op 19 september 2009 uitkomt tijdens het achtste nationale congres Recente Ontwikkelingen in veld, beleid en onderzoek over spoedzorg. Het boek heeft als ISBN nummer 978-90-6701-023-8 en komt uit bij Igitur Publishing Services. Wil je naar het genoemde congres? Surf dan naar www.integratedcare.nl en klik door op Nascholing. Tijdens dat congres geeft ondergetekende een workshop, zeg maar een gezamenlijk spreekuur, voor managers en artsen, die bezig zijn met het oprichten van een spoedpost.