Imago ziekenhuizen verbeterd

Array

Het algemene oordeel van publiek en patienten over ziekenhuizen is verbeterd van een 6,9 in 2006 naar een 7,1 in 2008. Dat blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau Synovate in opdracht van de NVZ vereniging van ziekenhuizen (NVZ) heeft gehouden. Het onderzoek is een vervolg op een in 2006 gehouden nulmeting.


 

Significant
Synovate noemt de stijging van 6,9 naar 7,1 significant. Imagometingen laten namelijk zelden schommelingen zien. De stijging van de waardering is vooral terug te vinden in aspecten die publiek en patienten van groot belang vinden, zoals kwaliteit van zorg en bejegening. Ze zijn met name meer tevreden over de persoonlijke aandacht in ziekenhuizen.

 

Medewerkers
Het onderzoek strekte zich ook uit over medewerkers van ziekenhuizen. Dat betrof niet alleen het eigen beeld van medewerkers over de branche, maar ook de vraag hoe zij denken dat publiek en patient over ziekenhuizen oordelen (verondersteld imago). Zowel het zelfbeeld als het veronderstelde imago is licht gestegen ten opzichte van de nulmeting uit 2006.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Campagne
De Nederlandse ziekenhuizen voeren sinds 2007 de gezamenlijke brancheimagocampagne ‘Het Ziekenhuis Zorgt’. Met deze campagne willen de ziekenhuizen een meer realistisch beeld van zichzelf tonen. De tweede campagnegolf van 2008 start op 22 september. De ziekenhuisbranche wordt door radiocommercials en voor het eerst ook via buitenreclame onder de aandacht gebracht bij het Nederlandse publiek. De radiocommercial zal in 10 dagen ruim 1200 keer te horen zijn op verschillende landelijke en regionale zenders. De buitenreclame wordt op bijna 5.000 plaatsen door heel Nederland ingezet.

 

Open dag
2009 is het derde en laatste jaar van de campagne Het Ziekenhuis Zorgt. Een belangrijk campagneonderdeel is een landelijke open dag van de ziekenhuisbranche. Deze open dag vindt plaats op zaterdag 19 september 2009 en wordt voorafgegaan door verschillende andere activiteiten, waaronder een groot publieksonderzoek rondom keuzes en dilemma’s in de zorg.


Bron: NVZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen