Kinemoto maakt bewegen leuk
ArrayWoensdagmiddag 24 september vond de feestelijke overhandiging plaats van een Kinemoto opstelling in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Kinemoto is een bewegingsplatform dat gebruikmaakt van de Microsoft Kinect technologie, het bekende spelsysteem van Microsoft. Patiënten sturen games en ander toepassingen op de Kinemoto aan door te bewegen. De Kinemoto is mogelijk gemaakt door een sponsoractie van Axendo voor de Vrienden van het WKZ.
De gespecialiseerde software en sensortechnologie van de Kinemoto maken het mogelijk om bewegingsactiviteiten op het scherm uit te voeren. Zonder aanraking of apparatuur die vastgehouden moet worden, kan heel intuïtief de toepassing bediend worden. De toepassingen zijn zodanig vormgegeven dat de besturing door verantwoorde bewegingen plaatsvindt, maar ook kan rekening gehouden worden met patiënten met bewegingsbeperkingen.
Bewegingen worden via een 3D-camera geregistreerd. Deze signalen activeren via een beeldscherm geluiden, kleuren en beelden. Kinemoto kan ingezet worden om bijvoorbeeld het herhalen van oefeningen bij fysiotherapie leuker te maken voor een patiënt. Naast het plezier en afleiding voor de patiënt, zorgt het spelelement ervoor dat de oefeningen optimaal uitgevoerd worden. De Kinemoto-opstelling is verrijdbaar en daarom gemakkelijk in te zetten op verschillende plaatsen in het ziekenhuis.
Door deelname aan de Classico Giro wielertocht en sponsoring heeft Axendo geld ingezameld voor de Vrienden van het WKZ. Het doel van deze actie was het mogelijk maken van een jaar lang gebruikmaken van een Kinemoto. Het WKZ kijkt een jaar lang samen met de ontwikkelaar of er nieuwe games ontwikkeld kunnen worden die aansluiten bij de mogelijkheden van de patiënten in het WKZ.
Bron: UMC Utrecht