Sta stil bij je digitale nalatenschap

Array

Ons leven wordt steeds digitaler. Steeds vaker lopen ook we tegen de vraag aan wat er met al die onlinegegevens moet gebeuren na een overlijden jezelf, of van een naaste. Je ziet bijvoorbeeld op Facebook een profiel van iemand die is overleden. Wie gaat er eigenlijk over zo’n pagina als iemand er niet meer is? Of over foto’s die iemand heeft opgeslagen in een Google-account? En hoe krijg je toegang tot de laptop of smartphone van een dierbare overledene? Nabestaanden breken vaak hun hoofd over dit soort vragen, in een periode waarin zij toch al een moeilijke tijd hebben.

Bijna 70 procent van de senioren geeft aan (nog) niets geregeld te hebben voor hun digitale nalatenschap, zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder ruim 900 senioren. 35 procent van hen geeft aan hierover nooit nagedacht te hebben.

Onvoldoende aandacht bij digitale nalatenschap

Uit het onderzoek van SeniorWeb blijkt dat maar weinig mensen/senioren stilstaan bij hun digitale nalatenschap: bijna 70% van de ondervraagden geeft aan dit nog niet geregeld te hebben, en het ook nog niet met naasten besproken te hebben. De drie belangrijkste redenen waarom senioren dit nog niet geregeld hebben zijn dat men er nooit over heeft nagedacht, nabestaanden al op de hoogte zijn van hun wachtwoorden en dat men niet weet wat men moet doen en geen goed overzicht heeft.

Opvallend is dat 43% zegt nog niet te weten of men zijn of haar digitale nalatenschap wil gaan regelen, tegenover 44% die dit wel wil gaan doen. Als men al wel iets heeft geregeld, is het vooral toegang tot apparaten (laptop, smartphone e.d., in 92% van de gevallen) en toegang tot belangrijke accounts (Google, Apple ID, 58%), waarvan bijvoorbeeld ook de kinderen het wachtwoord hebben.

Checklist

Maak een aanvulling op uw testament waarin er voor nabestaanden, duidelijk wordt wat zij kunnen regelen voor uw eigen digitale nalatenschap, of dat van een naaste. Kúnnen, want niet alle punten op de checklist hoeven te worden afgevinkt. Zo zal bijvoorbeeld niet iedereen een Facebookpagina hebben. En is het een persoonlijke overweging wat er met een Facebookpagina moet gebeuren na overlijden. Andere zaken, zoals het opzeggen van online diensten, contact met overheden of de bank zullen wel geregeld moeten worden.

  • Wat moet er gebeuren met de toegang tot uw pc, tablet of smartphone en wat met uw belangrijke accounts van bijvoorbeeld Microsoft of Google? Welke profielen hebt u op sociale media, en welke digitale abonnementen? Wat moet daarmee gebeuren na uw overlijden? Hoe regelt u dit vooraf?
  • Veel mensen bekommeren zich niet om hun digitale nalatenschap. Wat doe je als nabestaande met de apparaten, accounts, sociale mediaprofielen en abonnementen van de overledene wanneer deze niets heeft overgedragen? Wat is er mogelijk, wat niet en hoe regelt u het allemaal?

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen