
Visio partner voor Blind voor 1 dag
ArrayOp 21 juni vindt de derde editie plaats van Blind voor 1 dag. Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, wordt inhoudelijk partner van het Oogfonds voor dit project. De opbrengst van de bewustwordingsactie gaat ook dit jaar naar wetenschappelijk onderzoek naar ogen.
Blind voor 1 dag
Met Blind voor 1 dag daagt het Oogfonds heel Nederland uit om een dagdeel blind of slechtziend door het leven te gaan. Door een simulatiebril op te zetten, ervaren mensen hoe het is om blind of ernstig slechtziend te zijn. Deelnemers voeren een zelfbedachte activiteit uit met de simulatiebril op zoals lunchen, boodschappen doen, toegankelijkheid van een pand verkennen of werken.
Actie
Het Oogfonds startte in 2017 met Blind voor 1 dag. Er worden donaties opgehaald om noodzakelijk wetenschappelijk oogonderzoek mogelijk te maken. Daarnaast willen we door deze actie begrip creëren in Nederland voor de obstakels die mensen met een visuele beperkingen iedere dag moeten overwinnen om mee te kunnen doen in de maatschappij. Dit is ook onderdeel van de missie van Koninklijke Visio. Visio zal in 2019 als partner, samen met het Oogfonds, de actie uitdragen.
Edith Mulder, directeur van het Oogfonds: “De afgelopen jaren organiseerde Visio al diverse acties voor Blind voor 1 dag en ondersteunden professionals van Visio acties van andere organisaties en particulieren. Dit was een dusdanige toevoeging aan de actie dat een inhoudelijk partnerschap een logisch vervolg is.” Heleen Griffioen, lid Raad van Bestuur van Visio: “Vorig jaar ging ik, net als vele Visio-collega’s, zelf de uitdaging aan. Ik ervaarde aan den lijve hoe het is om blind door het leven te gaan. Een confronterende, maar waardevolle ervaring. Visio is daarom verheugd om als inhoudelijk partner een bijdrage te mogen leveren aan Blind voor 1 dag.”
Bron: Oogfonds