Inzetten van het afweersysteem in het offensief tegen kanker bij kinderen
ArrayKanker is de meest voorkomende doodsoorzaak in Nederland. Hoewel er sterke vooruitgang in de behandeling van kanker is, zijn er dringend nieuwe vormen van kankertherapie nodig. In het UMC St Radboud wordt al enkele jaren gewerkt aan de ontwikkeling van immunotherapie tegen kanker.
Deze experimentele behandeling maakt gebruik van het eigen afweersysteem. Het afweersysteem beschermt tegen infecties. In het Radboud wordt onderzocht hoe men het afweersysteem zover kan krijgen dat het ook tumorweefsel van een patient af gaat breken. Momenteel komen alleen volwassen patienten met kanker voor deze studies in aanmerking. Dit is tegenstrijdig, omdat juist het afweersysteem van kinderen niet alleen bijzonder efficient is, maar ook nog flexibel en daardoor stuurbaar.Promovendus Hans Jacobs heeft, vanuit het laboratorium en het kinderziekenhuis, gewerkt aan de ontwikkeling van immunotherapie bij kinderen. Zijn onderzoek geeft inzicht in de dagelijkse strijd in kankerpatienten tussen het afweersysteem en het kankergezwel. Hiermee is een belangrijke stap gezet om in de toekomst immunotherapie ook aan te bieden aan kinderen met kanker.
Curriculum vitae
Hans Jacobs (Weert, 1977) studeerde Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde in Nijmegen. Hij verrichtte zijn promotie op de afdeling Tumor Immunologie van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Molecular Life Sciences, en in het Ludwig Institute for Cancer Research te Brussel. Jacobs is medisch immunoloog in opleiding in het UMC St Radboud op de afdeling Bloedtransfusie en Transplantatie Immunologie. Daarnaast blijft hij als postdoc verbonden aan de afdeling Tumor Immunologie.
Promovendus/a
drs. J.F.M. Jacobs
Proefschrift
Towards immunotherapy in pediatric cancer patients
Promotor(es)
prof. dr. G.J. Adema
prof. dr. P.M. Hoogerbrugge
Copromotor(es)
dr. I.J.M. de Vries
Datum
donderdag 25 juni 2009
Tijd
13.00 uur
Locatie
Radboud Universiteit, Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Bron: UMCN