Tips voor slachtoffers medische fouten en letselschade
ArrayAls u door toedoen van een ander letselschade ondervindt, wilt u verhaal halen. Een vergoeding voor kosten, pijn, ongemak, gederfde inkomsten. Dat kunt u verreweg het beste regelen via een letselschadeadvocaat.Als slachtoffer heeft u meestal te maken met de verzekeringsmaatschappij van degene die de fout heeft gemaakt of het ongeluk heeft veroorzaakt. “Bewijs maar dat u schade heeft en dat wij die moeten betalenâ€, zeggen ze dan. Dat redt u niet in uw eentje.
Belangrijke tips bij letselschade!
Tip 1: Als u klachten heeft, gaat u dan direct naar uw huisarts.
Denk niet te snel ‘het gaat wel weer over’. Dit kan later veel onprettige discussies opleveren. Vooral als het gaat om niet of nauwelijks objectiveerbare klachten: klachten die medisch gezien niet zo duidelijk zijn vast te stellen.
Bij bijvoorbeeld het post whiplashsyndroom bestaat een door aansprakelijkheidsverzekeraars veel aangehangen richtlijn dat de kenmerkende klachten zoals hoofdpijn en nekpijn direct na het ongeval aanwezig moeten zijn geweest. Indien deze klachten niet direct na het ongeval aanwezig waren kan in de ogen van sommige verzekeraars geen sprake zijn het post whiplashsyndroom.
Oftewel als u pas twee maanden na het ongeval uw huisarts bezoekt met hoofdpijn en nekklachten weet u welhaast zeker dat u de reeds genoemde onprettige discussie met de verzekeraar zult krijgen.
Tip 2: Houd vanaf het begin uw schade bij.
Kosten die u maakt moeten door de aansprakelijke partij worden betaald. De ervaring heeft geleerd dat het aanvragen en verkrijgen van voorschotten eenvoudiger is indien de schadeposten worden vergezeld van nota’s, facturen en/of kwitanties.
Ook de gemaakte reiskosten in verband met ziekenhuisbezoek van zowel het slachtoffer als familieleden, opvang voor de kinderen, ingeschakelde hulp in en om het huis, moet in het beginstadium worden geïnventariseerd.
Tip 3: Ga niet zomaar akkoord met een medische keuring door een specialist of arts die door de verzekeraar is voorgesteld.
Tip 4: Ga niet in op vragen van de verzekeraar over uw medische voorgeschiedenis voordat u met uw letselschadespecialist heeft gesproken. Hij/zij geeft u juridisch advies.
Tip 5: Zorg dat uw letselschadespecialist bij het eerste bezoek van de verzekeraar aanwezig is.
U krijgt snel na uw ongeval bezoek van de schaderegelaar van de aansprakelijke partij (de verzekeraar). U moet zich goed realiseren dat de verzekeraar vanaf dat moment uw wederpartij is. Zorgt u er daarom voor dat uw belangenbehartiger voor juridische hulp bij dat gesprek aanwezig is. Wij weten waar we op moeten letten en waar u wel en niet op in moet gaan. Dit kan later veel problemen en discussies voorkomen.
Letselschadespecialisten staan altijd aan de kant van het slachtoffer. Ze werken alleen voor de gedupeerden, zodat ze zich naar de verzekeringsmaatschappijen hard en onafhankelijk kunnen opstellen. De grootste letselschadespecialist van Nederland is de Pals Groep.Een schadevergoeding afdwingen kan soms een langdurig en ingewikkeld proces zijn, want zij moeten namens het slachtoffer bewijzen dat de veroorzaker aansprakelijk is en wat precies de omvang is van de geleden schade. Ze houden de client regelmatig op de hoogte van de stappen die gezet worden en de bereikte resultaten. Om bij de onderhandelingen en bij de rechtbank iedere verzekeringsdeskundige van repliek te kunnen dienen, beschikken ze over eigen medisch adviseurs, eigen rekenkundigen, en werken ze nauw samen met eigen advocaten.