Computerproblemen azM onder controle
ArrayDe problemen met het computervirus, dat sinds dinsdag 16 maart de computersystemen van het azM infecteerde, zijn grotendeels opgelost. Gisteravond werden ruim 3500 van de 4000 digitale werkplekken virusvrij verklaard. Het merendeel van de medewerkers kan dus weer volledig gebruik maken van de hard- en software. Dat houdt in dat er ook weer gewerkt kan worden met Outlook, internet en dat de VPN-verbindingen (inbellen op afstand) weer zijn vrijgegeven.
Medewerkers van het azM hebben samen met externe specialisten de klok rond gewerkt om tot een oplossing van het probleem te komen. Er werden diverse programma’s getest, maar telkens bleken die niet afdoende om deze nieuwe variant van het zeer agressieve en snel muterende (W32/Sality) virus te bestrijden. Zondagavond 21 maart werd een oplossing gevonden die daadwerkelijk bleek aan te slaan.
Omdat het azM zich middenin een overgangssituatie bevindt en bezig is oude systemen te vervangen door nieuwe, bestaan er twee systeemomgevingen naast elkaar. De infrastructuur bestaat momenteel daarom uit zowel oude als nieuwe werkplekken. Het is inmiddels bekend dat het virus via de oude netwerkomgeving de pc’s heeft geïnfecteerd.
Anderzijds speelde ook de aard van de organisatie een rol bij het vinden van een passende oplossing. Omdat een ziekenhuis een omgeving is die zeven dagen per week vierentwintig uur per dag operationeel moet blijven, kon het systeem niet zomaar worden uitgeschakeld. In geval van een computervirus leidt het volledig platleggen van het systeem vaak het snelste tot een oplossing. Omdat dit niet mogelijk was zonder ingrijpende gevolgen voor patienten, waren veel oplossingen die op deze aanpak gebaseerd zijn, niet toepasbaar. Het duurde daarom langer voordat een bruikbare en werkbare oplossing werd gevonden en kon worden geïmplementeerd.
Het virus leidde sinds dinsdag 16 maart onder meer tot trager functionerende servers, waardoor het werken in bepaalde systemen ernstige hinder ondervond. De patientenzorg kon gewoon doorgang vinden, zij het dat op sommige afdelingen de vertraging wel merkbaar was en de wachttijden soms opliepen. Sommige afspraken op poliklinieken zijn daarom verzet. Patienten hebben in dat geval persoonlijk bericht ontvangen. Geplande operaties konden gewoon doorgang vinden. De medische systemen waren niet aangetast.
Om het systeem zo min mogelijk te belasten en maximaal beschikbaar te houden voor de primaire patientenzorg, werd ook het e-mail verkeer van en naar het azM nagenoeg totaal stilgelegd. Wellicht hebben diverse externe relaties ervaren dat e-mails niet werden beantwoord. Ook het uitwisselen van gegevens via de inbelverbinding (VPN) was niet meer mogelijk.
Bron: Raad van Bestuur azM