Nog veel vragen in senaat over nieuw zorgstelsel

Array

De Eerste Kamer heeft nog een groot aantal vragen over het nieuwe zorgstelsel voor ziektekosten. Tijdens een debat dinsdag 27 september over de invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet (Zvw) krijgt minister Hoogervorst (VVD, volksgezondheid) de kans om alsnog bevredigende antwoorden te geven. Vooral de CDA-fractie wil zekerheid dat invoering per 1 januari 2006 zorgvuldig kan gebeuren.
Bij de behandeling in de Eerste Kamer in juni van het voorstel zelf om ziekenfondsen, particuliere ziektekostenverzekeringen en verzekeringen tegen ziektekosten voor overheidspersoneel te vervangen door een basisverzekering voor iedereen, stelde de senaat onder aanvoering van het CDA reeds een reeks voorwaarden waaraan ruim voor de invoeringsdatum voldaan moest zijn. Minister Hoogervorst deed destijds al een reeks toezeggingen. Onverzekerden
Het CDA is beducht voor een groeiend leger onverzekerden nu vooral de lager betaalden niet meer ‘automatisch’ in een ziekenfonds komen of blijven, maar zelf actie moeten ondernemen. Minister Hoogervorst wijst er in de voorbereiding van het debat van dinsdag op dat gemeenten de mogelijkheid hebben om ten behoeve van bijstandsgerechtigden collectieve ziektekostenverzekeringen af te sluiten. De nieuwe Wet Werk en Bijstand biedt gemeenten de mogelijkheid om individuele bijstandsgerechtigden te verplichten deel te nemen een al of niet collectieve verzekering of akkoord te gaan met betaling van de premie ziektekosten uit de bijstandsuitkering.

Voorts vindt minister Hoogervorst de koopkrachtvooruitzichten zodanig dat ‘stijging van het aantal onverzekerden om financiële redenen niet in de rede ligt’. Hoogervorst verzet zich tegen een voorstel van de VVD-fractie in de senaat om de zorgtoeslag die verzekerden met een laag inkomen maandelijks uitgekeerd krijgen aan bijgerechtigden niet uit te keren maar in te houden en daarmee de nominale premie te betalen. De minister vindt dit strijdig met de geest van de WWB die bedoeld is om mensen met een uitkering weer aan de slag te helpen en voor zichzelf te laten zorgen.

Kwestbare groepen
Bij de PvdA-fractie leven vragen over de positie van kwetsbare groepen als chronisch zieken en mensen met een klein pensioen of minimum inkomen. Ook wil de PvdA net als het CDA aandacht voor de vrije artsenkeuze. Het gaat daarbij vooral om mensen die voor een naturapolis kiezen, te vergelijken met het huidige ziekenfonds. De senaatsfracties willen weten of mensen met een dergelijke polis in alle gevallen (ook bij zeldzame aandoeningen) altijd alleen terecht kunnen bij de zorgaanbieders met wie de verzekeraar een contract heeft.

Collectieve verzekering
De fracties van CDA en SP scharen zich achter vragen van het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO) over de positie van gepensioneerden die nu via een collectief contract van hun voormalige werkgever zijn verzekerd. In het nieuwe stelsel wil de wetgever bedrijven niet dwingen om ex-werknemers(gepensioneerden) mee te nemen in een nieuw af te sluiten collectieve ziektekostenverzekering.
Het CSO wil weten of de tegemoetkoming van de werkgever of de uitkeringsinstantie voor het inkomensafhankelijke deel van de Zvw-bijdrage tot een hogere pensioengrondslag leidt. Ook wil het Coördinatieorgaan weten of de korting voor collectieve contracten maximaal 10% blijft of dat de regering overweegt dit maximum te verlagen om kruissubsidiëring te voorkomen. Het CSO is er niet gerust op dat de huidige ziekenfondsen en particuliere verzekeraars inderdaad, zoals de bedoeling is, uiterlijk 15 december van dit jaar hun huidige verzekerden een non select aanbod voor een zorgverzekering zullen doen.

Garanties
De PvdA-fractie vraagt garanties dat de nominale premie voor de ziektekosten van een huishouden de grens van 5% van het inkomen niet te boven zal gaan, zoals de regering heeft beloofd. De hoogte van de (maandelijkse) zorgtoeslag zou tijdig moeten worden aangepast als deze grens wel overschreden wordt.

Ook leven bij PvdA nog vragen over de no claimkorting (225 euro) en het eigen risico (tot maximaal 500 euro). De VVD voorziet een kostenstijging voor zelfstandigen zonder personeel (ZZP-ers), jongeren tussen 18 en 23 jaar en AOW-ers met een aanvullend pensioen. De SP vraagt wat te doen met mensen die tussen nu en 1 oktober geen aanvraagformulier voor een zorgtoeslag krijgen toegestuurd, maar wel recht hebben op een dergelijke toeslag. De CDA-fractie wil een substantiële bijdrage in een risicopot voor onvoorzienbare knelpunten bij de overgang naar het nieuwe zorgstelsel.

Nominale premie
D66 maakt zich zorgen over de hoogte van de nominale premie. Die wordt nu gemiddeld op 1106 euro geschat. Als deze veel hoger uitpakt, zou dat betekenen dat het rijk een groter bedrag aan zorgtoeslagen kwijt is. De fracties van SGP en ChristenUnie vragen aandacht voor de ouderen, zelfstandigen en gemoedsbezwaarden. Deze fracties zijn beducht dat dezen in verhouding teveel premie moeten betalen. GroenLinks ziet kansen voor grote groepen om collectieve ziektekostenregelingen af te sluiten. Ook een dorpsvereniging kan voor dorpsbewoners een collectief contract afsluiten en dan gebruik maken van de mogelijkheid om 10% korting te bedingen op de nominale premie.

Agenda Eerste Kamer dinsdag 27 september

10.00 – 13.15 (eerste termijn Kamer)
Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet (30124)

14.00 – 16.00 (eerste termijn Kamer)
– Wet dualisering Gemeentebestuur (28995)
– Wet dualisering provinciale medebewindbevoegdheid (29310)
– Aanpassing Gemeente- en Provinciewet i.v.m. dualisering (29316)

16.00 – 17.30 (eerste termijn regering)
Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet (30124)

17.30 – 19.30 (antwoord regering, re- en dupliek)
– Wet dualisering Gemeentebestuur (28995)
– Wet dualisering provinciale medebewindbevoegdheid (29310)
– Aanpassing Gemeente- en Provinciewet i.v.m. dualisering (29316)

20.30 – 22.00 (tweede termijn Kamer)
Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet (30124)

22.30 – 23.30 (tweede termijn regering)
Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet (30124)

De stemming over de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet (30124) is naar alle
waarschijnlijkheid volgende week dinsdag (4 oktober). Wanneer de Eerste Kamer stemt over
de Wet dualisering Gemeentebestuur (28995), de Wet dualisering provinciale
medebewindbevoegdheid (29310) en de aanpassing Gemeente- en Provinciewet i.v.m.
dualisering (29316) is nog niet bekend.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

One thought on "Nog veel vragen in senaat over nieuw zorgstelsel"

  1. Senaat buigt zich morgen over uitvoering nieuwe zorgverzekeringen

    Angst voor chaos en onverzekerden

    Minister Hoogervorst van Volksgezondheid (VVD) gaat ervan uit dat het nieuwe zorgstelsel op 1 januari 2006 van kracht kan zijn. Maar daarvoor moet hij morgen eerst nog barrières overwinnen in de Eerste Kamer.
    Het nieuwe zorgstelsel waarmee iedereen in 2006 te maken krijgt, is nog niet helemaal een voldongen feit. Het parlement heeft weliswaar ingestemd met de Wet op de Zorgverzekering, maar morgen moet de Eerste Kamer nog akkoord gaan met de zogeheten ‘invoerings- en aanpassingswet’. Die regelt bijvoorbeeld de opheffing van de oude Ziekenfondswet. Senatoren debatteren deze keer in principe alleen over uitvoeringskwesties, maar veel netelige kwesties zijn onder die noemer te scharen.

    Te denken valt aan de vrees dat het aantal mensen zonder verzekering in 2006 fors zal toenemen. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, VVD) gelooft niet dat het zo’n vaart zal lopen. Hij benadrukt dat mensen die niet reageren op het aanbod van hun huidige verzekeraar, automatisch bij deze maatschappij verzekerd blijven.

    Daarnaast vreest een aantal Eerste-Kamerleden dat mensen met een laag inkomen geneigd zullen zijn om de tegemoetkoming die ze krijgen voor de premie (zorgtoeslag) aan andere zaken te besteden. Zij pleiten ervoor dat gemeenten de ziektekostenpremies op de uitkeringen van bijstandsgerechtigden inhouden. Hoogervorst is daar altijd tegen geweest omdat hij gelooft in de eigen verantwoordelijkheid van burgers. In de tweede voortgangsrapportage Zorgverzekeringswet van vorige week noemt de bewindsman wel de mogelijkheid voor gemeenten om premies van wanbetalers te verrekenen met hun uitkeringen.

    Dan is er de vraag van senatoren hoe de privacy van patiënten beschermd kan worden in het nieuwe zorgstelsel. Om concurrentie aan te jagen in de zorg, stelt Hoogervorst, is het noodzakelijk dat verzekeraars over belangrijke medische patiëntengegevens beschikken. Hoe is te voorkomen dat zorgverzekeraars deze gevoelige informatie benutten voor commerciële doelen? Is het mogelijk uit te sluiten dat verzekeraars medische gegevens gaan gebruiken bij het al dan niet verstrekken van levensverzekeringen en aanvullende verzekeringen? Of dat de persoonlijke gegevens over iemands gezondheid ‘per ongeluk’ bij derden belanden? Het departement voert hierover nog uitvoerig overleg met onder meer de zorgverzekeraars en het College bescherming persoonsgegevens (CBP).

    De senaatsfracties zullen ook stilstaan bij de groepen voor wie het nieuwe zorgstelsel nadelig uitpakt. De meeste mensen gaan er in inkomen op vooruit, zegt Hoogervorst, maar hij erkent ook dat enkele groepen straks slechter af zijn. ,,En wat als blijkt dat verzekeraars straks hogere premies hanteren dan de 1.106 euro waar de minister vanuit gaat? Dan gaat de zorgtoeslag wel omhoog, maar gaat hij mensen die deze toeslag niet krijgen ook compenseren?”, wil senator Swenker (VVD) morgen weten.

    Naar verwachting gaat de Eerste Kamer het debat over de Zorgverzekeringswet nog eens dunnetjes overdoen, want een aantal senatoren vreest dat de wet volgend jaar op een chaos uitloopt. Hoogervorst maakte eerder duidelijk dat hij in dat geval opstapt als verantwoordelijk minister.

    Morgen zal de bal vooral in het kamp van de CDA-fractie liggen. Het CDA was de coalitiefractie met de meeste twijfels over de nieuwe wet. Daar zal de oppositie de partij op aanspreken, mocht Hoogervorst in hun ogen onvoldoende concessies doen. Vrijwel niemand verwacht dat nog getornd zal worden aan de invoeringsdatum van 1 januari 2006. Het CDA zal wel kritisch zijn, maar zal de zaak uiteindelijk niet al te hoog op willen spelen. ,,Ik vecht mij liever kapot om op 1 januari een goede wet te krijgen”, liet de CDA-woordvoerster Van Leeuwen eerder weten.

    Bron: NRC

     

     

     

     


    Health is not valued till sickness comes!

Comments are closed.

Recente artikelen