Eenenvijftig websites met patiënteninfo is echt te veel

Array

In maart 2010 telde Nederland 50  websites met prestatie-indicatoren over zorgaanbieders. De indicatoren verschillen per website. Patienten die deze websites als Tom-Tom willen gebruiken om te arriveren bij de beste professionals, komen steeds bij andere artsen en instellingen uit. Woorden van deze strekking sprak Aldien Pol op 23 november in Leeuwarden. Zij is kwaliteitsmanager bij zorgverzekeraar De Friesland en sprak (vóór Guus Schrijvers) op een verzekerdenraadpleging van genoemde verzekeraar. Honderdvijftig, a-select uitgenodigde verzekerden gaven gevolg aan de uitnodiging van bestuursvoorzitter Diane Monissen.

De avond stond onder leiding van de altijd weer scherpzinnige Ruud Koolen, hoofdredacteur van Skipr. Eén persoon had geen leuke avond. Hij promootte de 51ste bron met patienteninfo, namelijk de gids dr. Yep. Hij kon aan Koolen niet duidelijk maken hoe hij aan zijn indicatoren kwam en wist de meerwaarde van zijn gids naast de andere vijftig bronnen niet duidelijk te maken. Wat opviel was, dat vele verzekerden willen weten hoe vaak medisch specialisten een bepaalde verrichting, bijvoorbeeld een staaroperatie, uitvoeren. Daar hoeft dan geen oordeel bij van de zorgverzekeraar. Patienten beslissen zelf wel,  of ze zich door deze informatie laten leiden.

Diana Monissen beloofde te bekijken, of deze informatie sec op de website van De Friesland beschikbaar kan komen. Een andere boeiende vraag kwam van diverse verzekerden. Zij wilden weten wat zij kosten als verzekerde bij De Friesland. Dan snappen zij beter, waarom de zorg zo duur is. Technisch is deze informatie net als die over het aantal verrichtingen per specialist beschikbaar. Ook hierover gaat het bestuur van De Friesland nadenken. Monissen noemde de  raadpleging een groot succes. Schrijvers is  het daarmee eens.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen