mHealth versneller voor eHealth

Array

mHealth, ofwel mobiele eHealth toepassingen, kennen een onstuimige opmars. mHealth is hiermee een belangrijke aanjager voor eHealth. De opmars van tablets en smartphones is fenomenaal. De alomtegenwoordigheid van mobiel internet biedt enorme kansen aan zorgaanbieders om patienten te activeren en te betrekken. Van SMS medicatiereminders tot apps op recept:  mHealth heeft een enorm potentieel om de zorg beter én efficienter te maken.

De mPatient
Patienten willen wel als het om mHealth gaat. McKinsey deed vorig jaar marktonderzoek naar mobiele diensten in de zorg en ondervroeg 3000 zorgconsumenten in 6 landen naar hun mZorg behoeften; 70% van de respondenten is buitengewoon of zeer geïnteresseerd in één of meerdere mZorg toepassingen.
Aan mZorg toepassingen geen gebrek. Inmiddels zijn er in de verschillende App Stores, zoals Apple’s App Store en de Android Market, ruim 15.000 medische en gezondheid gerelateerde mobiele apps beschikbaar. En dat aantal groeit dagelijks. Van calorieentellers tot zelfmanagement apps voor bijvoorbeeld diabetici.
Ondanks alle voordelen voor de patient, zijn weinig van deze toepassingen echt ingebed in een netwerk van zorg, waar ook de zorgprofessionals een rol in spelen. En dat is jammer. De zorg is als geen andere sector afhankelijk van sterke ketens en hechte netwerken. Veilige uitwisseling van up-to-date informatie is hierin letterlijk van levensbelang.

mHealth op recept
Kortom, er is nog genoeg werk aan de winkel als het gaat om reguliere inbedding van mHealth. Uiteindelijk moeten mHealth toepassingen, net als eHealth, integraal en vanzelfsprekend onderdeel van de dagelijkse zorg worden.
mHealth op recept dus. Niet de app stores, maar ziekenhuizen en zorginstellingen gaan in de toekomst health apps voor de mobiele telefoon verkopen. Althans, dat is de uitkomst van de Global mHealth-enquête onder Amerikaanse bedrijven in de gezondheidszorg. Steeds meer artsen houden zich inmiddels dan ook bezig met de ontwikkeling van apps die voor henzelf en hun patienten meerwaarde hebben. Heleen Croonen schreef vorige week een mooi overzichtsartikel in Medisch Contact over gezondheidsapps met de titel “App op recept”. Ook bij de NVEH melden zich steeds meer mHealth pioniers. De NVEH zet zich in om mHealth, net als eHealth, structureel en verantwoord te verankeren.

Millennium doelstellingen

Het maatschappelijk potentieel van mZorg is groot. Er zijn nu wereldwijd zo’n 4,5 miljard mobiele telefoons in gebruik. In 2017 zullen er meer mobiele aansluitingen zijn dan wereldburgers. De GSM Association en McKinsey hebben becijferd dat er met mobiele telemonitoring jaarlijks zo’n 175 tot 200 miljard dollar te besparen is op de kosten van chronische zorg in de OESO landen, Brazilie, Rusland, India en China.  In ontwikkelingslanden is vast internet beperkt beschikbaar. De mobiele telefoon is hier een uitkomst. De mHealth Alliance, een initiatief van de Verenigde Naties, zet zich in om met behulp van de mobiele technologie de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden te verbeteren.  De mHealth Alliance wil zo bijdragen aan de millennium doelstellingen van de VN met betrekking tot het verminderen van de kindersterfte, het verbeteren van de gezondheid van moeders en het bestrijden van HIV/AIDS, malaria en andere ziekten.

High Touch
En het hoeft niet eens allemaal high tech te zijn. Liever high touch. Want ook met eenvoudige middelen en beperkte bandbreedte is veel te bereiken. Met een afspraakherinnering naar de mobiele telefoon wordt het no-show percentage op de poli met tientallen procenten verminderd. En patienten waarderen de service. Patienten die een herinnerings-sms’je krijgen als ze hun medicijnen vergeten, nemen 16% meer van hun medicijnen dan patienten uit de controlegroep.

mHealth koploper
mHealth is een belangrijke aanjager voor de communicatierevolutie die zich in de zorg voltrekt. mHealth heeft enorme potentie om de bij te dragen aan houdbare, betaalbare en toegankelijke zorg. Door patienten te betrekken en te activeren. De heilige graal: toepassingen die door patienten, zorgverleners en zorgverzekeraars omarmd worden. Maar die komen helaas niet uit de lucht vallen. Hiervoor moet structureel geïnvesteerd worden in onderzoek en ontwikkeling. Met veel aandacht voor de user experience en marketing. En gewoon doen, waarbij trial and error zijn toegestaan. Zie de successen van Apple en Google in het mobiele domein.

Voor Nederland ligt hier een geweldige kans om mHealth koploper te worden. We hebben de kennis, kunde en kwaliteit in huis. Goede voorbeelden en ondernemerschap genoeg. Nu alleen nog toevoegen: duurzame prikkels en reguliere inbedding. En dan even goed roeren.

Pim Ketelaar

Voorzitter Nederlandse Vereniging voor eHealth (NVEH)

Directeur Telecom4care

Recente artikelen