ËœDe verzuimpolitie’: ZEMBLA, vrijdag 23-3

Array

Zieke werknemers kosten het bedrijfsleven veel geld. Grote bedrijven huren  daarom commerciele verzuimbureaus in, die beloven dat zij het ziekteverzuim  fors kunnen terug brengen. Als je ziek bent, moet je bellen met het callcenter  van het verzuimbedrijf. Callcenter-medewerkers, ook wel ‘casemanagers’ genoemd,  bepalen of de ziekmelding wel terecht is. Ze stellen daarom allemaal medische  vragen, maar hebben geen medische opleiding. Ook slaan ze al deze medische  informatie op in dossiers die toegankelijk zijn voor de werkgever.

Bedrijfsartsen en arborecht-deskundigen maken zich ernstige zorgen. Zij zie neen ‘wildgroei’ van commerciele verzuimbedrijven, waar managers zonder medische  achtergrond bepalen of zieke werknemers terug de werkvloer op kunnen.
Ondertussen wordt de afstand tot een echte bedrijfsarts voor werknemers steeds groter. Is dit ‘doktertje spelen’ wel verantwoord en komt de privacy van de werknemer niet in het geding?

ZEMBLA onderzoekt het grootste commerciele verzuimbedrijf van Nederland: VerzuimReductie in Hengelo.Hun motto is: ‘Verzuim slaat gaten. Wij brengen werknemers sneller terug op de werkplek’. In totaal heeft VerzuimReductie te maken met een potentieel van 100.000 zieke werknemers. In het callcenter van VerzuimReductie staat de telefoon iedere dag roodgloeiend.

ZEMBLA over de ‘booming business’ van verzuimbedrijven en de ingrijpende gevolgen voor de werknemer.

Zie ook: zembla.vara.nl.

bron: NVAB

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen