Symphony Gezondheidscentra : column 5 mei 2005

Van onze medische columnist(e)

Op de website van ZN stond een van de eerste reacties op Symphony. Zij zijn de afgelopen dagen met een hoop media-aandacht gefêteerd. Ook onze nieuw verworven columniste vindt wel wat van dit initiatief en is het flink eens met Bas van het LHV!Uit het Utrechtse hoorde ik al wat meningen over het initiatief bij het Stadion van FC Utrecht. Ik dacht er het mijne van en ging weer over tot de orde van de dag. Tot ik ineens diverse berichten las in de landelijke dagbladen en zag dat Bas Vos ook al wat vond van dit initiatief. En als columnist kan ik natuurlijk niet achterblijven ook iets van dit initiatief te vinden. Die mening van LHV-voorzitter Bas Vos, daar kon ik mij wel in vinden. Veel huisartsen wachten af wat er gaat gebeuren en willen zien wat de effecten zijn van de nieuwe plannen van VWS. Een trein die al sinds jaren door “het financieel landschap van de eerstelijnszorg” dendert zonder dat nog iemand de noodrem heeft kunnen vinden. En is de nieuwe financieringsstructuur het zoveelste station wat we aandoen zonder te weten wat de eindbestemming is. Huisartsen weten niet precies wat hun boven het hoofd hangt en wat zorgvernieuwing voor hun betekent. De huisarts kijkt momenteel graag de kat uit de boom.

De voorzitter van de LHV drukte het wat sterker uit: “Huisartsen zijn bang dat derden alleen maar geld willen verdienen aan patiënten, zonder zich te bekommeren om de kwaliteit van de zorg”. Dat is nou precies hetgeen ik ook in dit initiatief mis. Net als Vos wil eerst zien dan pas geloven. Tevens zijn er andere aanbieders van ondersteunende diensten die niet hoog van de toren blazen, die niet zonder resultaten al naar de landelijk pers stappen in de hoop een hype te creëren. Symphony heeft nog niet eens in de praktijk bewezen dat hun concept ook werkt. En de term Mac Dokter, gaf mij niet een beeld van kwalitatieve hoogwaardige zorg waarbij de patiënt centraal staat. Nederlanders hebben zichzelf de afgelopen jaren al genoeg ge-supersized. Daar hebben ze niet een nieuwe MAC voor nodig om dat weer op te lossen. Doe mij maar die persoonlijk zorg bij een huisarts die me kent. Symphony is overigens niet de enige aanbieder van ondersteuning voor eerstelijnszorgaanbieders. Er zijn al diverse, veel minder commerciële aanbieders van dit soort diensten die kunnen bogen op ruime praktijkervaring en kennis en ervaring in de eerstelijnszorg. Die hebben al bewezen dat het hun concept wel in de praktijk werkt en werken zij met een zorgconcept waarbij de patiënt centraal staat. Waarmee ik niet wil zeggen dat het concept niet zou kunnen werken. Maar ze moeten het nog wel bewijzen. Ervaring in de zorg en goede bedrijfskundige en facilitaire ondersteuning zijn, met de komst nieuwe financieringsstructuur, van belang. Gewoon weten, door praktijkervaring, wat het ontwikkelen van een zorgvisie is waarbij zowel de patiënt als de zorgverlener centraal staat. Symphony Gezondheidscentra wil na de zomer in het Utrechtse stadion Galgenwaard haar deuren openen. In dit multidisciplinair eerstelijns franchiseconcept blijven de deelnemende medici (zoals huisarts, apotheker of fysiotherapeut) eigen ondernemer en kunnen ze zich vrijwel volledig op hun patiënten richten. Vos van de LHV trekt overigens ook in twijfel of er echt wat komt: “Dijkhorst roept al twee jaar dat hij binnen drie maanden zijn eerste centrum gaat openen, maar vervolgens gebeurt er niets”.

Ook ik ben kritisch: “Welke eerstelijnszorgaanbieder gaat vooraf al flink investeren in een plan waarvan nog moet blijken of het werkt, daarnaast heb je door het betrekken van een nieuwe locatie nog een extra kosten en wat te doen met de des-investeringen in je eigen praktijk die je gaat verlaten. Eerst maar eens aan de slag met een praktijkplan en zorgen dat de nieuwe financieringsstructuur duidelijker wordt.’ Met de nieuwe financieringsstructuur heb je als zorgaanbieder voldoende handvatten om tot vernieuwingen in de eerstelijnszorg te komen. Als zorgaanbieder kan je middels het praktijkplan ook zelf aan financiering komen voor het opzetten van preventieprogramma’s, investeringen en nieuwe samenwerkingsprojecten. Voor een kleine 1000 euro heb je al een praktijkplan op maat! Op zo’n bedrag is 19% belasting op geleverde diensten een stuk beter te verteren.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel studeer ik toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

2 thoughts on "Symphony Gezondheidscentra : column 5 mei 2005"

  1. Blijkbaar is bovenstaand stuk geschreven door een redacteur welke danwel zich niet heeft verdiept, danwel niet heeft geïnformeerd bij Symphony. Uiteraard staat het geven van een mening, al dan niet onderbouwd met enige visie, een ieder vrij. Laat het dan wel voorzien zijn van meer feiten dan aannames, en niet andersom.Mijns inziens is een hoofddoel van een organisatie als Symphony het in staat stellen van de eerste lijns zorg in Nederland tot het geven van kwalitatief hoogwaardiger zorg. Het uit handen nemen van vele tijdrovende activiteiten voor een eerste lijns professional komt mijns inziens direct ten goede van de patienten, tenzij de zorgverlener de gewonnen tijd anders wenst te besteden dan aan zijn/haar patienten, maar dat is iets waar hij/zij volledig zelfstandig verantwoordelijk voor is.

  2. Een Column is een regelmatig verschijnend stukje waarin de schrijver meestal een gevoel of een mening poneert om een discussie op gang te brengen. Wil met deze ene reactie niet zeggen dat ik hier al geslaagd ben maar het is een begin. In deze clumn heb ik me vooral gebaseerd op uitingen in de mening van mensen die iets van dit initiatief vonden. Dat is het voor- en tevens een nadeel van de pers opzoeken.

Comments are closed.

Recente artikelen