AEGON-rapport: Meer vrijheid en verantwoordelijkheid voor zorgsector

Array

Nieuws: Rekenschap en transparantie moet je omarmen. Johan van der Werf, directievoorzitter van Aegon Nederland, biedt Sneller Beter rapport aan

De rechten en plichten van de klant moeten in de Nederlandse zorgsector duidelijker wordne benoemd. Tegelijkertijd moet de zorgsector meer vrijheid én verantwoordelijkheid krijgen en moet het toezicht op de zorg worden gestroomlijnd. Hierdoor zal de klant centraal komen te staan in de zorg.

Dit zijn de hoofdpunten van een rapport dat Johan van der Werf, directievoorzitter van AEGON Nederland maandag 23 mei 2005 aanbood aan minister Hoogervorst van VWS, de NVZ vereniging van ziekenhuizen en aan de Orde van Medisch Specialisten.


AEGON heeft in het kader van het programma Sneller Beter van het ministerie van VWS, de NVZ vereniging van ziekenhuizen en de Orde van Medisch Specialisten onderzoek gedaan naar rekenschap en transparantie in de zorg. Johan van der Werf is, na Peter Bakker en Rein Willems, de derde gezant.

Vier stappen
Het rapport biedt in vier stappen een aanpak om de klant een centrale plaats te geven en meer ruimte te creëren voor de sector zelf:

Stap 1: Benoem de rechten en de plichten van de klant
Het ontbreekt de klant vaak aan informatie op grond waarvan hij een gefundeerde keuze kan maken voor een zorgverzekeraar of een behandelaar. Dat kan veranderen als de overheid het informatierecht van de klant expliciteert en meer keuzevrijheid verschaft. De informatie die voor de klant minimaal van belang is, heeft betrekking op drie aspecten van de zorg, namelijk de kwaliteit van het medisch handelen, de kwaliteit van de processen en de kwaliteit van de dienstverlening. Daarnaast moet de zorgsector in navolging van de financiële sector, een ‘zorgplicht’ krijgen voor de klant. Zo krijgen ziekenhuizen en zorgverzekeraars de plicht de belangen van de klant te behartigen. Niet alleen de rechten, maar ook de plichten van de klant dienen duidelijker te worden benoemd. En het is niet onredelijk om een klant te verplichten afspraken die in het kader van een behandeling zijn gemaakt, na te leven.

Stap 2: Rekenschap en transparantie moet je wíllen
Ziekenhuizen en hun staf moeten rekenschap en transparantie omarmen. De buitenwereld verwacht dit in toenemende mate, maar het is ook in het belang van de sector zelf. Zij kunnen, door middel van het afleggen van rekenschap aan de klant, een proces van voortdurende verbetering in gang zetten. Rekenschap wordt zodoende de motor voor interne verbetering. Dat is in het belang van alle spelers: verzekeraars, zorgverleners én de klant.

Stap 3: Meer vrijheid én verantvoordelijkheid voor de zorgsector
De overheid moet zich herbezinnen op haar rol. De huidige gedetailleerde regelgeving moet plaats maken voor open geformuleerde principes. Zorgverzekeraars en ziekenhuizen krijgen daarmee meer ruimte om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen en verbeteringen door te voeren. Bij de nieuwe rol van de overheid hoort, dat zij het meer dan voorheen opneemt voor de belangen van de klant.

Stap 4: Gestroomlijnd toezicht in het belang van de klan
Om de klant in de zorg centraal te stellen, is nog een vierde en laatste stap van belang. In het huidige zorgstelsel is het toezicht op de gezondheidszorg versnipperd over een te groot aantal spelers, terwijl een toezichthouder die het opneemt voor de belangen van de klant ontbreekt. Het toezicht moet gestroomlijnd worden en de belangen van de klant moeten in het toezicht centraal komen te staan. Het toezicht moet helder en krachtig zijn en in overleg met de sector invulling krijgen.

Aanvullend onderzoek door Motivaction
Johan van der Werf heeft onderzoeksbureau Motivaction gevraagd aanvullend onderzoek te doen naar rekenschap en transparantie in de zorg. Motivaction heeft voor Van der Werf gesprekken met met patiënten en verpleegkundigen georganiseerd. Daarna heeft Motivaction de resultaten van de gesprekken getoetst in twee kwantitatieve onderzoeken. Zie ook:

Bron: www.snellerbeter.nl

One thought on "AEGON-rapport: Meer vrijheid en verantwoordelijkheid voor zorgsector"

  1. MartijnHulst.com heeft een analyse van het rapport gemaakt.

Comments are closed.

Recente artikelen