Campagne ziektekosten zit nog in vakantiesfeer

Array

Het kabinet trekt 16 miljoen euro uit om alle Nederlanders te informeren over de nieuwe basisverzekering. Gaat deze campagne de faliekant mislukte overheidsvoorlichting over de Europese grondwet achterna?- . Gaat deze campagne de faliekant mislukte overheidsvoorlichting over de Europese grondwet achterna? „Bent u ziekenfonds of particulier?“ Tot vervelends toe krijgen televisiekijkers sinds een maand ingepeperd dat er een ingrijpende ’papieren revolutie’ aankomt: de hervorming van de gezondheidszorg.
De reclamespotjes zijn slechts een onderdeel van een heus informatie-offensief. Het ministerie van Volksgezondheid adverteert ook in huis-aan-huisbladen en heeft een speciale website (http://www.denieuwezorgverzekering.nl) geopend. Verder ontvingen alle huishoudens een brochure in de brievenbus. Bij velen belandde die echter ongelezen in de prullenbak.Frank van der Aa, woordvoerder van de ouderenbond ANBO, is tot nog toe niet onder de indruk van de campagne. „De informatie geeft geen antwoord op de hamvraag: hoeveel moet ik straks aan premie betalen? De informatie is te algemeen. Onze leden gaan nu zelf allerlei berekeningen maken en hebben sterk het idee dat ze worden bedonderd.“
De gezamenlijke ouderenorganisaties hebben er bij het kabinet op aangedrongen snel klare wijn te schenken. Gisteren meldde het ministerie van Volksgezondheid dat de compensatiemaatregelen voor gezinnen, alleenstaanden, ouderen, studenten, zelfstandigen en andere doelgroepen ’binnenkort’ worden bekendgemaakt.
Details
Volgende week volgt de tweede van in totaal drie fasen in de publiekscampagne. „De eerste fase was bedoeld om iedereen globaal in te lichten over de veranderingen. In de laatste fasen gaan we meer in op de details“, vertelt directeur voorlichting Cor Groeneweg van het ministerie van Volksgezondheid. Dan vuurt het departement gerichte boodschappen af over onder meer de zorgtoeslag voor laagbetaalden en middeninkomens, gratis meeverzekerde kinderen en de acceptatieplicht. Vervolgens worden mensen meer bewust gemaakt van individuele consequenties.
Eventueel volgt in de eerste helft van 2006 nog een ’herinneringscampagne’, omdat het de bedoeling is dat mensen meer dan nu van ziektekostenverzekeraar gaan veranderen (maximaal eens per jaar). Minister Hans Hoogervorst is ervan overtuigd dat dat bijdraagt aan de beteugeling van de zorgkosten (en premies) en aan een verbetering van de kwaliteit van de medische zorg. Hij heeft zijn politieke lot aan het welslagen van de operatie verbonden. Ontstaat er chaos dan treedt Hoogervorst af, heeft hij gezegd.
„Of de maatregelen het beoogde effect hebben, weten we eigenlijk pas over een paar jaar. Als alle maatregelen goed en wel zijn geland“, reageert Dig Istha van het adviesbureau Huijskens & Istha in Amsterdam. Op dit moment heeft de bevolking in elk geval geen hooggespannen verwachtingen van de ingrijpende hervormingsmaatregelen in de gezondheidszorg. Slechts één op twintig denkt er beter van te worden, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. „Dat kan best veranderen. Ik moet zeggen dat de campagne me niet tegenvalt. De thuisbrochure had veel beter gekund. Daar zat nog veel te veel ambtelijke taal in. Maar men heeft geleerd van eerdere fouten: de brochure is beter dan destijds die onbegrijpelijke folder over de Europese grondwet. Die was zo ver-schrik-ke-lijk slecht. Onvoorstelbaar.“
Istha heeft sterk het gevoel, zegt hij, dat de publiekscampagne eigenlijk nog op gang moet komen. „Dat hoop ik, want je proeft als het ware dat het nog vakantie is.“

Bron: Brabants Dagblad

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

4 thoughts on "Campagne ziektekosten zit nog in vakantiesfeer"

  1. Alweer geldverslindende propaganda.
    Nog niks fatsoenlijk geregeld en meteen weer een
    hoop gemeenschapsgeld verkwanseld aan reclame.
    Is er bij deze regering nou niemand die dit kan doen stoppen?

  2. Heb je een idee hoe het wel zou moeten?

  3. Zeg nee tegen de nieuwe zorgpolis!

    De enige die er baat bij hebben zijn de hogere inkomens.

    De student, de minima, de aow ,er , de kleine zelfstandige.

    Iedereen gaat er in koopkracht op achteruit, dat als ze het nog kunnen betalen.

    Steun de actie http://zorgpolis.web-log.nl  en laat uw stem horen tegen dit wangedrocht.

    De student en minima: 100 euro per maand(1100 a 1200 per jaar) en mischien een toeslag voor een kleine tegemoedkoming)

    De aow,er en zelfstandige 100 euro per maand en de 6,25 werkgevers toeslag(dubbel betalen)

    De hogere inkomens: alleen de kale premie.

    Zeg nee en steun de actie! http://zorgpolis.web-log.nl

     

  4. Het is zinvol om je aantesluiten bij het verbond van zorgverzekereden waar hier op Medicalfacts al meer aandacht is besteed. Zijn hebben een goede lobby naar de zorgaanbieders en hebben al best een grote club waar je gezamelijk een vuist kan maken naar zorgverzekeraars en dus indirect naar de politiek

Comments are closed.

Recente artikelen