Hoeveel klachten in een consult??

Array

Meerdere klachten gaat geld kosten!! Vanochtend heb ik het eens bijgehouden : van de 20 mensen die vanmorgen mijn spreekuur bezochten hadden er 11 (!!) meer dan een (1) klacht ! Van die 11 waren er 5 die zelfs 3 klachten/vragen hadden. Los van het feit dat "ik heb een lijstje" steeds meer een tendens is geworden op onze spreekuren,moeten wij per 01.01.2006 "alles" declareren om aan ons norminkomen te komen.Met name bij ziekenfonds-verzekerden heb ik nu geen enkele mogelijkheid om het fenomeen van " het lijstje" gehonoreerd te krijgen.Het spreekuur loopt uit;de volgende patienten moeten langer wachten,ik erger mij aan dit fenomeen en het genereert geen adequaat honorarium.Dat is per 01.01.2006 ,wat mij betreft, afgelopen! Dan ga ik zeker 2 consulten declareren wanneer iemand met 2 (totaal verschillende) klachten/vragen komt.En ik zal daar 100 % zeker niet de enige in zijn. Het zal alleen wel betekenen dat de rekensommetjes van meneer Hoogervorst niet meer blijken te kloppen!Dat ontdekken ze in Den Haag in de loop van 2007 en dan is meneer Hoogervorst al bijna begonnen aan zijn commissariaten.Dus hij zal daar niet mee zitten.Overigens is het vrij logisch (zeg maar " Haagse logica") dat dat gaat betekenen dat wij als huisartsen gewoon een lager bedrag per consult zullen mogen gaan declareren.Want de hele operatie moet en zal budget-neutraal zijn! Ook ten koste van adequate huisartsenhulp!

aalstein

Sinds 1982 huisarts in Capelle aan den IJssel
in een duo-praktijk met Jan Hordijk.

5 thoughts on "Hoeveel klachten in een consult??"

  1. Hallo Peter,
    Welkom op Medicalfacts. Ik vind het erg leuk dat een huisarts hier zijn ervaringen over de zorg kwijt wil.
    Groet,
    Jan

  2. Ik ben het helemaal met je eens. Als huisarts ben je nu eenmaal niet zo gewend om al je diensten in rekening te brengen door het syteem wat we hebben. Maar eigenlijk is het niet meer dn logisch dat je voor elke verrichting betaald wordt. Als je bij de groenteman een kilo spruitjes bestelt en een kilo appels. Betaal je ook niet alleen voor de spruitjes en mag je ook de appels meenemen. Huisartsenzorg is een kwaliteitsproduct. Door de nieuwe zorgverzekeringswet van Hoogervorst zullen de huisartsen vanaf 1-1-06 alle handelingen berekenen. En ik denk ook dat het nieuwe zorgstelsel fors duurder gaat uitpakken. Want hoe vaak komt het niet voor dat je even in het oortje kijk van het kind wat met moeder meekomt op het spreekuur en je dat niet als consult in rekening brengt.


    Health is not valued till sickness comes!

  3. Hoogervorst is en blijft een boekhouder. Hoop wel dat vandaag de eerste kamer deze minister nog eens flink aan de tand gaat voelen over het nieuwe zorgstelsel. Er is genoeg beknibbelt op de huisartsenzorg.

  4. Ik schrik er toch wel van, als chronsich patiënt met meerder ziekten.

    Ik kom ook vaak met een paar dingen tegelijk. Als de huisarts dan eigenlijk vind "Het spreekuur loopt uit;de volgende patienten moeten langer wachten,ik erger mij aan dit fenomeen en het genereert geen adequaat honorarium." dan vind ik dat erg vervelend.

    Om een voorbeeld te geven: ik kom voor de klacht dat ik veel moet hoesten én pijn heb in mijn rug. Daarnaast wil ik nog een herhalingsrecept en tevens wil ik even mijn longen laten beluisteren, mijn bloeddruk laten opnemen. Is dat nou echt teveel gevraagd? Als je eczeem, allergieën, AIDS, hartfalen en ernstige osteoporose hebt? Moeten ik in bovenstaand geval dan maar een aantal keren komen?

    Het voordeel van de huisarts boven de specialist is dat ik altijd dacht dat de huisarts naar mijn hele lijf keek en mij als persoon ziet, in tegenstelling tot specialisten die slechts naar ECG of bloedbeeld kijken en de rest vergeten.

    Als er in mijn hele lijf door de combinatie van ziekten nou een paar dingen tegelijk aan de hand zijn – wat regelmatig voorkomt – waarom is dat dan vervelend?

    Als het concult te lang is, dan wortd het een "lang consult" voor twee keer de prijs (ik ben nu particulier). Dan is het in mijn geval wel goed, want de arts krijgt wel zijn geld en bij ziekenfondspatiënten niet, want die hebben een abonnement?

    Ook zou ik graag willen dat de financieringssystematiek niet zijn weerslag heeft op hoe ik of mijn buurman wordt behandeld of wordt bejegend.

    Maar goed, dat vind ik als multimorbide patiënt.

    FRANK

  5. Hoi Frank en andere patienten,

    Wat Peter ons wil duidelijk maken is dat je niet alles zelf moet opsparen. Heb je net als jij een aantal chronische ziekten. Dan is er geen sprake van opsparen. Dat overkomt je gewoon. Als alleen mensen zoals jij met meer klachten zouden komen zou dat ook niet leiden tot problemen in de nieuwe financieringsstructuur voor de zorg. Veel mensen sparen gewoon zaken op uit gemak maar realiseren zich niet dat ze daarmee spreekuren overbelastenomdat ze maar voor een gewoon consult een afspraak maken en eigen meer dan dubbel zo lang komen. Als jij naar de groenteman gaat en je hebt een kilo spruitjes gereserveerd. Onderweg naar de groenteman bedenk je dat het ook wel lekkeris om een kilo appels en een 3 komkommers mee te nemen. Betaal je toch ook niet alleen voor de spruitjes omdat je dat vooraf hebt aangegeven. En als je je auto op een betaalde parkeerplaats met een meter zet en je blijft in plaats van een vooraf gedachte kwartiertje een half uur weg. Dan moet je toch ook geld bij de meter gooien.

    Kortom, als patient moet je dus gewoon bewust omgaan met de tijd die je bij de huisarts wil. Heb je meer zaken die je wilo bespreken moet je dat even aan de dokterassistente melden. En misschien moet je nog een keertje terug komen. Het voorkomt een hoop ergernis en helpt de huisarts om z’n vak uit te voeren. en doktersassistentes zouden bij het maken van de afspraak ook wat actiever kunnen vragen waarvoor iemand komt. En dat is dus niet uit nieuwsgierigheid maar om de patiëntenlogistiek goed te laten verlopen.

    Wel vind ik dat huisartsen in het verleden wat al te gemakkelijk zijn geweest met het kwaliteitsproduct wat ze leveren. Veel zaken hebben ze uit coulance nooit gerekend. Terwijl ze hun vak wel serieus nemen. En als je je kennis en kunde serieus neemt vraag je voor elke verrichting dus een vergoeding. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit maar de kwaliteit. Dus ook al heeft u maar een minuutje in het oortje van het kind gekeken. Uw oordeel is niet minder waard en is het dus een normale zaak dat je naast het consult van 10 minuten van moeder ook dat consult van het kind in rekening brengt tenslotte heeft u een vakkundig beoordeling gedaan. Die coulance is vooral goed geweest voor de kans van de minister en van de zorgverzekeraar. De patient is geholpen bij huisartsen die lol in hun vak hebben en die er voor zorgen dat ze allemaal goed kunnen blijven werken. Het is een samenspel. De minister wil de zorg betaalbaar houden. wat hij eigenlijk bedoelde is dat hij wil dat de extra kosten van de zorg uit de zak van patiënt en de zorgverlener wordt betaald. En dat moeten we niet pikken. de huisarts is over het algemeen niet de geldwolf die de media van hem heeft willen maken. De meeste huisartsen hebben hart voor hun patiënten en hart voor hun vak. Dat hebben ze willen laten blijken door coulant met declaraties om te gaan.De huisarts wordt door de minister gedwongen om alles te gaan berekenen. Nu krijgen ze kritiek dat ze geld wolven zijn omdat ze voorheen veel verrichtingen gratis deden waar je normaliter wel voor moest betalen. het is de wereld op z’n kop als je dan nu als een soort inhlige geldwolf wordt afgeschilderd.

     

    Sunny 

Comments are closed.

Recente artikelen