Consumentencollectieven dwingen korting af zorgverzekering

1
131

Steeds meer consumenten gaan hun krachten bundelen om ook in aanmerking te komen voor een goedkopere ziektekostenverzekering. Door het vormen van een inkoopcollectief streven zij naar korting op basis en aanvullende verzekeringen. Het Verbond van Zorgverzekerden (VVZ), een stichting zonder winstoogmerk, heeft al 160.000 mensen verzameld die gebruik van deze mogelijkheid willen maken. De VVZ richt zich bij de onderhandelingen niet op één zorgverzekeraar maar heeft 25 zorgverzekeraars aangeschreven om te komen onderhandelen over de premies voor de deelnemers. Volgens Harm Mannak van VVZ hoeven verzekerden op deze manier niet van verzekeraar te wisselen om voor korting in aanmerking te komen. Hoe meer mensen zich melden, hoe groter de kans op succes.
    
De Unie KBO, de grootste seniorenorganisatie van Nederland met 275.000 leden, heeft met één verzekeraar namelijk Zilveren Kruis Achmea, een collectief contract gesloten. De verzekering, exclusief voor KBO-leden, met de naam Beter af 50 Plus Pakket is speciaal voor ouderen vanaf vijftig. Naast een prijsvoordeel dat kan oplopen tot ruim 100 euro per jaar zitten er ook een aantal extra’s in zoals bijvoorbeeld een vergoeding voor preventieve cursussen geheugentraining. Gisteren liet de op een na grootste bond voor vijftigplussers, Anbo met 160.000 leden, weten zich ook bij de VVZ aan te sluiten. De bond hoopt hiermee de onrust die onder gepensioneerden is ontstaan over de hogere ziektekostenpremies weg te kunnen nemen. Binnenkort opent de Anbo de website www.zorgpolis2006.nl waaraan ook een vergelijkingssite gekoppeld zal zijn.
        
De VVZ vertegenwoordigt volgens Mannak al een aantal kleinere pensioenfondsen en is nog in gesprek met een aantal grotere partijen in Nederland. „We zijn pas begonnen, maar het gaat snel.”  „Het spreekt mensen ook aan dat we een non-profitorganisatie zijn en dus geen winstoogmerk hebben. We hebben echter wel een goed doel aan de organisatie gekoppeld, van iedere polis gaat één euro naar een goed doel.”  Mannak benadrukt dat iedereen zich kan aanmelden. „We streven naar consumentenmacht voor de zwakkeren die zich niet sterk kunnen maken zoals ouderen, allochtonen en studenten.”

Bron: De Telegraaf

1 REACTIE

  1. Op http://www.zorgpremiekorting.nl geeft de Stichting Zorg voor Koopkracht een overzicht van alle mogelijke kortingen op zorgverzekeringen. Ook geeft zij actieve voorlichting om burgers bewust te maken dat ook zij in aanmerking komen voor korting. Op deze manier probeert zij zoveel mogelijk burgers te informeren over alle bestaande kortingen.

    Bovendien biedt de Stichting burgers ook de mogelijkheid deel te nemen in haar open collectief. Door deze bundeling van consumentenkracht heeft de Stichting een collectiviteitskorting bij verschillende zorgverzekeraars bedongen.

    De Stichting Zorg voor Koopkracht, en de website zorgpremiekorting.nl, is in 2005 opgericht met als doel de koopkracht van burgers te behouden. Het nieuwe zorgstelsel betekent voor veel mensen een flink hogere nominale premie. Via zorgpremiekorting.nl wil de stichting burgers beschermen tegen het verlies aan koopkracht door de veranderingen in het zorgstelsel.

    Veel Nederlanders kunnen, in tegenstelling tot werknemers van grote organisaties, niet deelnemen in een collectief en dus niet profiteren van een collectiviteitskorting. De Stichting richt zich op deze burgers.

Comments are closed.