Onderzoek Consumentenbond onzorgvuldig uitgevoerd
Gisterenochtend heeft voorzieningenrechter mr. Paris van de rechtbank Den Haag Eye Center Europe in het gelijk gesteld in het kort geding dat de ooglaserkliniek aanspande tegen de Consumentenbond. Eye Center Europe kreeg ten onrechte van de Consumentenbond het predikaat “slecht”in het juli/augustus nummer van de Consumentengids. Volgens de rechter is het onderzoek van de Consumentenbond onzorgvuldig en onrechtmatig uitgevoerd. De Consumentenbond moet rectificeren. De Consumentenbond had de test gepresenteerd als een kwaliteitsonderzoek. Ten onrechte, volgens de rechter: uit het onderzoek kan volgens hem niet worden afgeleid wat de ideale ooglaserkliniek is. De Consumentenbond had de test gepresenteerd als een kwaliteitsonderzoek. Ten onrechte, volgens de rechter: uit het onderzoek kan volgens hem niet worden afgeleid wat de ideale ooglaserkliniek is. “De Consumentenbond heeft zich laten (ver)leiden door haar eigen mening”, aldus rechter Paris.
Uit de uitslag van het onderzoek werden door de Consumentenbond verregaande conclusies getrokken, die via een alarmerend persbericht werden gecommuniceerd. Met de suggestieve subkop: Inspectie moet ingrijpen bij ooglaserklinieken. Hiermee is de suggestie gewekt van een ongeoorloofde situatie, wat volgens de rechter geenszins het geval is. Eye Center Europe werkt volgens de door de wet gestelde eisen.
Tot de publicatie van de Consumentenbond was Eye Center Europe uitermate succesvol met inmiddels ruim 6000 uitgevoerde laserbehandelingen.
Sinds haar komst in 2003 wist Eye Center Europe in rap tempo haar positie en een naam op de Nederlandse markt te veroveren. Mede dankzij de tot de wereldtop behorende refractiechirurg Dr. Bozkurt ^ener. Deze arts heeft inmiddels meer dan 50.000 laserbehandelingen op zijn naam en is daarmee een van de meest ervaren refractiechirurgen ter wereld. Daarbij is Eye Center Europe vanwege de expertise van Bozkurt ^ener een van de weinige klinieken in Nederland die werkt met de meest veilige en nieuwste ooglasermerthoden: de Femto-Second-Intralase, een volledig computergestuurde vorm van ooglasercorrectie met aanzienlijk minder kans op complicaties.
De impact van de berichtgeving van de Consumentenbond is ronduit schadelijk geweest voor het imago van Eye Center Europe. De ooglaserkliniek kwam hierdoor niet alleen negatief in het nieuws, maar heeft behalve imagoschade ook forse economische schade opgelopen en wil hiervoor worden gecompenseerd.
Hans Koets en Margot Span van Köster Advocaten, advocaten van Eye Center Europe: Wij zijn meer dan verheugd met de uitspraak van de rechter. Het onderzoek van de Consumentenbond verdiende het predikaat onderzoek volstrekt niet, en daar is de rechter het mee eens. De Consumentenbond heeft als taak het publiek te informeren, maar dan moet zij dat wel zorgvuldig doen. Eye Center Europe werkt met de beste oogspecialisten en de nieuwste technieken; het oordeel van de Consumentenbond was onzorgvuldig en zegt niets over de kwaliteit van de kliniek. De Consumentenbond moet nu rectificeren en zal schadevergoeding moeten betalen.