Gevolgen brand Welzorg

Array

In de vroege ochtend van dinsdag 9 oktober is het distributiecentrum van Welzorg in Almere door een brand verwoest. De brand begon omstreeks 05.30 uur en om 10.00 uur werd het sein “brand meester” gegeven. Bij de brand zijn gelukkig geen slachtoffers gevallen en voor zover bekend zijn er geen schadelijke stoffen vrijgekomen. De oorzaak van de brand is nog onbekend.

Welzorg Nederland is gespecialiseerd in de levering (distributie, service, onderhoud, verkoop en verhuur) van mobiliteitshulpmiddelen voor ouderen en gehandicapten. De dienstverlening aan klanten verloopt via 27 lokale vestigingen.

In het distributiecentrum Almere worden hulpmiddelen gereviseerd en gereed gemaakt voor hergebruik. Via de lokale vestigingen worden deze vervolgens weer ingezet. Daarnaast zorgt het distributiecentrum voor de bevoorrading van de monteurs, zodat deze reparaties zoveel mogelijk op het thuisadres van de klant kunnen uitvoeren.

Bij de brand gingen ca. 8.000 hulpmiddelen verloren. Het betreft voornamelijk rolstoelen en scootmobiels. Het management team van Welzorg heeft vanmorgen na spoedberaad maatregelen getroffen om vertraging in de bevoorrading zoveel mogelijk te beperken. Bij leveranciers en branchegenoten worden nieuwe hulpmiddelen besteld, die direct bij de lokale vestigingen worden afgeleverd. Voor de werkplaats wordt een nieuwe locatie gezocht, waar men nog deze week van start zal gaan. Op deze manier ondervinden de 27 lokale vestigingen en hun klanten zo min mogelijk hinder van het verloren gaan van het distributiecentrum.



Wat is er precies gebeurd?

In de vroege ochtend van dinsdag 9 oktober is het distributiecentrum van Welzorg Nederland in Almere door een brand verwoest. De brand begon omstreeks 05.30 uur en om 10.00 uur werd het sein brand meester gegeven. Het hoofdkantoor in Almere is niet getroffen door deze brand.

Hoe is de brand ontstaan?

De oorzaak van de brand is nog onbekend. Hiernaar wordt onderzoek gedaan.

Is er sprake van brandstichting?

De oorzaak van de brand is nog onbekend. Hiernaar wordt onderzoek gedaan, maar er zijn geen aanwijzigingen die duiden op brandstichting.

Zijn er slachtoffers gevallen?

Bij de brand zijn gelukkig geen slachtoffers gevallen.

Hoeveel hulpmiddelen zijn verloren gegaan?

Circa 8.000 hulpmiddelen zijn verloren gegaan. Het betreft voornamelijk rolstoelen en scootmobielen.

Wat is de (materiële) schade?

Het pand van 7.000 vierkante meter is verwoest; het dak en delen van de muren zijn ingestort. En circa 8.000 hulpmiddelen zijn verloren gegaan. Het betreft voornamelijk rolstoelen en scootmobielen.

Zijn er schadelijke stoffen vrijgekomen? (Is de volksgezondheid in gevaar geweest?)

Er was sprake van veel rookontwikkeling, maar deze is niet in de richting van de stad Almere getrokken. Voor zover bekend zijn er geen schadelijke stoffen vrijgekomen; de volksgezondheid is derhalve niet in gevaar geweest.

Wat doet Welzorg Nederland precies?

Welzorg Nederland is gespecialiseerd in de levering (distributie, service, onderhoud, advies, verhuur en verkoop) van hulpmiddelen voor ouderen en mensen met een lichamelijke beperking. De dienstverlening aan klanten verloopt via 27 locale vestigingen. Welzorg werkt vaak in opdracht van gemeenten in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

Welke rol heeft het distributiecentrum van Welzorg in Almere?

In het distributiecentrum Almere worden gebruikte hulpmiddelen gereviseerd, aangepast en gereed gemaakt voor (her)gebruik. Via de locale vestigingen worden deze vervolgens weer ingezet. Daarnaast zorgt het distributiecentrum voor de onderdelenbevoorrading van de monteurs, zodat zij reparaties zoveel mogelijk op het thuisadres van de klant kunnen uitvoeren.

Welke acties neemt Welzorg?

De directie van Welzorg heeft direct maatregelen getroffen om vertraging in de leveringen zoveel mogelijk te beperken. Bij leveranciers en branchegenoten worden nieuwe hulpmiddelen besteld, die rechtstreeks bij de locale vestigingen worden afgeleverd. Voor de werkplaats is een nieuwe locatie gevonden, waar men nog deze week van start zal gaan. Op deze manier ondervinden de 27 locale vestigingen en hun klanten zo min mogelijk hinder van het verloren gaan van het distributiecentrum. Een eventuele vertraging is afhankelijk van de aard van het hulpmiddel of het onderdeel. Voor vragen over leveringen en reparaties, kunnen hulpmiddelengebruikers bellen naar het landelijke service nummer 0900 – 0400097.

Welke consequenties heeft de brand voor de hulpmiddelengebruiker?

Welzorg zal er alles aan doen, met hulp van haar leveranciers en branchegenoten, om vertraging in leveringen en reparaties van hulpmiddelen zoveel mogelijk te voorkomen. Het valt echter niet uit te sluiten dat er eventueel vertraging zal ontstaan. Dit is afhankelijk van de aard van het hulpmiddel of het onderdeel. Voor vragen over leveringen en reparaties, kunnen hulpmiddelengebruikers bellen naar het landelijke service nummer 0900 – 0400097.

Welke toezeggingen kunnen opdrachtgevers (gemeentes, instellingen, etc.) doen bij vragen van hulpmiddelengebruikers?

Zij kunnen hulpmiddelengebruikers laten weten welke maatregelen Welzorg momenteel neemt (zie twee voorgaande vragen).

Met wie kunnen hulpmiddelengebruikers contact opnemen als ze vragen hebben over leveringen/reparaties?

Voor vragen over leveringen en reparaties, kunnen hulpmiddelengebruikers bellen naar het landelijke service nummer 0900 – 0400097.

Op welke termijn is het distributiecentrum in Almere weer operationeel?

Gezien de grote schade aan het pand is nog niets te zeggen over de termijn waarop het distributiecentrum in Almere hersteld kan worden. Voor de werkplaats is inmiddels een nieuwe locatie gevonden, waar men nog deze week van start zal gaan. Op deze manier ondervinden de 27 locale vestigingen zo min mogelijk hinder van het verloren gaan van het distributiecentrum.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

One thought on "Gevolgen brand Welzorg"

  1. Redactie Medicalfacts/Janine Budding

    Waarschuwing voor Patrick en Joris van

    Stichting Alliantie Voortgezet Onderwijs voor Nijmegen en het Land van Maas en Waal

    Jullie IP adres is gelogd 217.149.202.49


Comments are closed.

Recente artikelen