Huisartsenpost en kwaliteit

Array

De Centrale Huisartsen Posten Rijnmond (CHPR) geeft binnenkort een nieuwsbrief uit met als thema "kwaliteit".Zij hadden het lumineuze idee daarin ook een column te laten schrijven door uw dienstbare columnist.Ik vroeg hen nog wat de eventuele beperkingen waren,maar die waren er niet. Tja,dan vraag je bijna al om een vilein stukje! Dat dan ook prompt niet zal worden geplaatst! Was het nou echt zo erg? Ziehier: De CHPR staat voor kwaliteit.Een paradox of zelfs een contradictio in terminis?Het kost in ieder geval de nodige inspanningen van management en commissies om kwaliteit op de post te leveren.Laat staan om kwaliteit te garanderen.Deze nieuwsbrief illustreert dat kwaliteit moet. Maar er is de nodige tegenwind bij dat streven naar kwaliteit.Primair hebben wij het natuurlijk over de kwaliteit van het werk van huisartsen.En hoever staat het met het kwaliteitsbeleid van de eerste de beste praktijk om de hoek?M.i. staat dat nog vrij vaak in de kinderschoenen.Ik noem dat het liefst "docter-centered" de praktijk organiseren in plaats van "patient-centered".En we kunnen natuurlijk niet verwachten dat een dokter die in de eigen praktijk "docter-centered" werkt, op de HAP opeens "patient-centered" gaat denken en werken. Daarnaast hebben we de dokters die er zo een broertje dood aan hebben dat zij uberhaupt diensten moeten doen, dat dat als het ware vanzelf van hen afstraalt.Ook die dragen niet echt bij aan het begrip "kwaliteit".En tot slot hebben we het fenomeen "waarnemers" ,waarvan er een aantal (ik scheer hen zeker niet allen over een kam!) hun uiterste best doen om te zorgen dat de patient nooit meer naar de HAP zal komen.Prima misschien voor onze werklast;wat minder voor het imago van de HAP.Al met al reeds drie facetten die invloed hebben op het begrip "kwaliteit van de HAP". Ik noem de assistentes bewust niet.Aan bijscholing (met name ten aanzien van de triage) zullen zij altijd moeten blijven doen,maar aan hun bijdrage aan het beeld dat de gebruiker van de HAP heeft (als het over kwaliteit gaat) zal het niet liggen.                                                                                                           Natuurlijk gaat het bij kwaliteit ook om goede protocollen en werkafspraken.Om goede supervisie en werken aan vertrouwen in elkaars werk en beslissingen.Maar primair gaat het er wat mij betreft om dat kwaliteit heel veel te maken heeft met een "patient-centered" attitude van de dienstdoende dokters. Als dat in orde is , komt de rest als het ware vanzelf. Ik wens het management van de CHPR daar veel sukses bij!

aalstein

Sinds 1982 huisarts in Capelle aan den IJssel
in een duo-praktijk met Jan Hordijk.

One thought on "Huisartsenpost en kwaliteit"

  1. Hoi Aalstein,

    Moet eerlijk zeggen dat ik het stukje niet eens zo vilein vind. Niets over overloze epistels over een gele mok met paarse stip die ineens een schap lager ligt. Geen gezever over wel of niet slapen tijdens de nachtdienst. Geen scherpe grappen naar aanleding van de uitreiking van de gouden afwasborstel omdat niemand de afwas doet. Gewoon een open stukje wat aangeeft dat er voor sommige collega’s een uitdaging is. De enigen die boos kunnen worden over je column zijn de artsen die uitstralen dienstmoe te zijn maar dat er geen wettelijk basis voor hen is om dienstweigeraar te zijn. En wat mij betreft is dat precies de groep die zich heel veel moeten aantrekken van jou kritiek. Dat is de arts die meestal liever lui dan moe is en die altijd uitstraalt dat ze liever geen klandisie hebben. Ik vind je stukje erg braaf. Ik heb ze wel eens scherper gezien. Jammer dat de CHPR de leuk en het nut van een inside columnist niet herkent! Leuk stukje overigens

    Groetjes
    Janine

Comments are closed.

Recente artikelen