Stichting Code Geneesmiddelenreclame legt zaak tegen werkgever artsenbezoeker neer bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg

Array

De Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) heeft een klacht tegen de werkgever van een artsenbezoeker neergelegd bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (de Inspectie). Afgelopen maandag was in een uitzending van Tros Radar te zien hoe de artsenbezoeker een patiënt in een wachtkamer onnodig ongerust maakte en reclame maakte voor een receptgeneesmiddel. Dit is strijdig met de Gedragscode Geneesmiddelenreclame en volstrekt onacceptabel.

In 2006 zijn werkafspraken tussen de CGR en de Inspectie vastgelegd. Deze houden ondermeer in dat de CGR handelt op basis van ingediende klachten en adviesaanvragen en dat de Inspectie actief kan opsporen en vervolgen. Ook kan de CGR een klacht of gesignaleerde misstand direct doorgeleiden naar de Inspectie. Vanwege de ernst van de overtreding hebben de CGR en de Inspectie overleg gevoerd. Afgesproken is dat de Inspectie de klacht in behandeling gaat nemen. Dit betekent dat de Inspectie start met een onderzoek, dat kan resulteren in een bestuurlijke boete.

Over de CGR

De CGR is opgericht door acht bij de geneesmiddelenvoorziening betrokken partijen en is belast met de opzet en uitvoering van zelfregulering op het gebied van geneesmiddelenreclame. Hierbij staat de Gedragscode Geneesmiddelenreclame centraal. De CGR behandelt klachten over reclame voor geneesmiddelen en beoordeelt adviesaanvragen over voorgenomen handelingen. Daarnaast draagt de CGR zorg voor informatievoorziening over geneesmiddelenreclame en vertaalt zij nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen naar nieuwe regels en richtlijnen. De CGR werkt actief samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), welke toezicht houdt op de naleving van de regels en strijdige gedragingen opspoort en sanctioneert.

Recente artikelen