Dossier artsenbezoekers & marketing Farmaceuten
ArrayWe merken dat de afgelopen dagen veel belangstelling is voor de berichtgeving omtrent de uitzending van Radar. Zelf ben ik enige jaren werkzaam geweest in de farmaceutische industrie. Ook ik heb met verbazing en ontzettingen naar de Radar uitzending gekeken. Op zich zijn de uitspraken van de trainer not done en ongepast. En wat de artsenbezoekster deed was natuurlijk onmogelijk en daar worden momenteel, vast de juiste maatregelen tegen genomen. Dr Aalstein liet het al weten in een van zijn comments. Het gaat natuurlijk niet over de incidenten maar over het geheel. Veel artsen ergerden zich vast ook groen en geel aan de uitzending en zagen ook wel herkenbare situaties die ook ben hen in de praktijk de revue hebben gepasseerd.
Wel wil ik kwijt dat de uitzending wat tendentieus was met een effect wat de natte droom/nachtmerrie van elke marketeer is. Met slechts twee uitzendingen heeft Tros Radar een beeld geschept van marketing in de farmaceutische industrie. Op zich al een goed geoliede lopende marketing machine die al jaren gesmeerd leek te lopen. Maar wat Radar heeft neergezet is iets waar de duurbetaalde marketingafdelingen van de farma bedrijven een puntje aan kunnen zuigen!
Waarom was de uitzending dan in mijn ogen tendentieus? Dat kwam door de mensen die in de uitzending optraden. Mensen die zelf ook lekker uit de Farma (hebben mee ge)eten. De uitzending is vooral ook goed geweest voor Joop Bouwma, Journalist van Trouw. Al jaren actief in diezelfde farmaceutische industrie en die ook zijn graantje meepikt van de succesjes van diezelfde farma industire. Zijn boek over de uitwassen van de farmacie zal wel weer een een aardige boost hebben gehad door zijn optreden. Ook huisarts Van der Linden zat in het programma en als je het boek hebt gelezen weet je dat deze arts warme contacten heeft met bovengenoemde journalist. En goed op elkaar zijn ingespeeld om een mediageniek een-tweetje te doen. En dat een-tweetje leidde tot weer tot een artikel in Trouw.
En zoals altijd, is ook Agnes Kant wel te vinden om elke vorm van commercie uit de zorg te willen bekritiseren. Mevrouw Kant van de SP het trio compleet en was het laatste ingredient om samen met Ivan Wolffers genoeg ingrediënten te hebben voor een behoorlijk tendentieus item in Tros Radar.
Waar zijn de tijden gebleven van de verhalen van nette academische hockeymeisjes die slapen met de arts om prescriptie te krijgen? Vroeger waren dat sterke verhalen. Het is hoog tijd dat de grote famaceutische bedrijven weer gaan voor open communicatie en netwerken in plaats van de vertoningen die op het Radar Scherm voorbij flitsten. Farmaceuten die een hoop gedaan hebben om de sinterklaascultuur, van kraaltjes en spiegeltjes voor de dokter, van de 90-er jaren weg te poetsen. Die farmaceuten zijn nu in een nog slechter daglicht komen te staan en het lijkt alsof de praktijken van de farmacie steeds dubieuzer zijn geworden.
Hierbij nodigen wij farmaceuten en Nefarma uit om dat beeld weer wat meer in de realiteit te trekken en aanpassingen te doen aan PR en marketing beleid. Wij zien jullie reacties graag op onze redactie……………………….
-
Stichting Code Geneesmiddelenreclame legt zaak tegen werkgever artsenbezoeker neer bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg ,14. May 2008
-
Klacht tegen fabrikant na gedrag artsenbezoekster ,8. May 2008
-
Tweeluik farmaceutische industrie, deel II ,7. May 2008
-
Kamer geschokt door marketing farmaceuten, 7. May 2008
-
PvdA vreest farmaceutische beïnvloeding artsen, 7. May 2008
-
PvdA bezorgd over beïnvloeding artsen 6. May 2008
-
CGR roept artsen, apothekers & farmaceuten op om klachten in te dienen 6. May 2008
-
Nefarma:”waar de 1,3 miljard euro aan marketingkosten aan op gaan” 28. April 2008
-
Tweeluik farmaceutische industrie 28. April 2008
-
TROS-radar over de farmaceutische industrie