Dossier artsenbezoekers & marketing Farmaceuten

Array

We merken dat de afgelopen dagen veel belangstelling is voor de berichtgeving omtrent de uitzending van Radar. Zelf ben ik enige jaren werkzaam geweest in de farmaceutische industrie. Ook ik heb met verbazing en ontzettingen naar de Radar uitzending gekeken.  Op zich zijn de uitspraken van de trainer not done en ongepast. En wat de artsenbezoekster deed was natuurlijk onmogelijk en daar worden momenteel, vast de juiste maatregelen tegen genomen. Dr Aalstein liet het al weten in een van zijn comments. Het gaat natuurlijk niet over de incidenten maar over het geheel. Veel artsen ergerden zich vast ook groen en geel aan de uitzending en zagen ook wel herkenbare situaties die ook ben hen in de praktijk de revue hebben gepasseerd.

Wel wil ik kwijt dat de uitzending wat tendentieus was met een effect wat de natte droom/nachtmerrie van elke marketeer is. Met slechts twee uitzendingen heeft Tros Radar een beeld geschept van marketing in de farmaceutische industrie. Op zich al een goed geoliede  lopende marketing machine die al jaren gesmeerd leek te lopen. Maar wat Radar heeft neergezet is iets waar de duurbetaalde marketingafdelingen van de farma bedrijven een puntje aan kunnen zuigen!

Waarom was de uitzending dan in mijn ogen tendentieus? Dat kwam door de mensen die in de uitzending optraden. Mensen die zelf ook lekker uit de Farma (hebben mee ge)eten. De uitzending is vooral ook goed geweest voor Joop Bouwma, Journalist van Trouw. Al jaren actief in diezelfde farmaceutische industrie en die ook zijn graantje meepikt van de succesjes van diezelfde farma industire. Zijn boek over de uitwassen van de farmacie zal wel weer een een aardige boost hebben gehad door zijn optreden. Ook huisarts Van der Linden zat in het programma en als je het boek hebt gelezen weet je dat deze arts warme contacten heeft met bovengenoemde journalist. En goed op elkaar zijn ingespeeld om een mediageniek een-tweetje te doen. En dat een-tweetje leidde tot weer tot een artikel in Trouw.

En zoals altijd, is ook Agnes Kant wel te vinden om elke vorm van commercie uit de zorg te willen bekritiseren. Mevrouw Kant van de SP het trio compleet en was het laatste ingredient om samen met Ivan Wolffers genoeg ingrediënten te hebben voor een behoorlijk tendentieus item in Tros Radar.

Waar zijn de tijden gebleven van de verhalen van nette academische hockeymeisjes die slapen met de arts om prescriptie te krijgen? Vroeger waren dat sterke verhalen.  Het is hoog tijd dat de grote famaceutische bedrijven weer gaan voor open communicatie en netwerken in plaats van de vertoningen die op het Radar Scherm voorbij flitsten.  Farmaceuten die een hoop gedaan hebben om de sinterklaascultuur, van kraaltjes en spiegeltjes voor de dokter, van de 90-er jaren weg te poetsen. Die farmaceuten zijn nu in een nog slechter daglicht komen te staan en het lijkt alsof de praktijken van de farmacie steeds dubieuzer zijn geworden.

Hierbij nodigen wij farmaceuten en Nefarma uit om dat beeld weer wat meer in de realiteit te trekken en aanpassingen te doen aan PR en marketing beleid.  Wij zien jullie reacties graag op onze redactie……………………….

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen