Klacht tegen fabrikant na gedrag artsenbezoekster
ArrayEr is een klacht in voorbereiding tegen de werkgever van een artsenbezoekster die in de fout ging. Farmaceutisch bedrijf Boehringer- Ingelheim in Alkmaar wordt mogelijk vervolgd voor het gedrag van een artsenbezoekster die een patiënt aanspoorde om bij de huisarts naar een nieuwe, dure bloeddrukverlager te vragen.
Op beelden van het tv-programma ’Radar’ was te zien dat de artsenbezoekster in de wachtkamer van een huisarts een patiënt aansprak. De man wilde zijn bloeddruk laten controleren bij de dokter. De vrouw zei dat een hoge bloeddruk erg gevaarlijk kan zijn (’een stille sluipmoordenaar’) en adviseerde hem bij de dokter naar de pil Micardis te vragen, het middel waarvoor zij reclame kwam maken bij de arts.
De beelden waren opgenomen met een verborgen camera. Nefarma, de koepel van farmaceutische bedrijven, nam gisteren in ongewoon felle bewoordingen afstand van Boehringer-Ingelheim. Het Alkmaarse bedrijf is lid van Nefarma. „Dit kan niet en dit mag niet”, aldus Nefarma in een verklaring. „Het aanspreken van patiënten door artsenbezoekers is in alle opzichten in strijd met de regels.” De beelden van ’Radar’ waren niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, aldus woordvoerder Paul Wouters van Nefarma in een toelichting. Ook de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) reageerde verbolgen op het incident. De dag na de uitzending meldde de CGR nog dat de informatie in de ’Radar’- uitzendingen gedateerd was. Gisteren noemde woordvoerster Annemarie Hoppenbrouwers het optreden van de artsenbezoekster ’kwalijk’. Vandaag zal het bestuur van de stichting overleg voeren met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) over een mogelijke klacht tegen Boehringer-Ingelheim. „We gaan dan afspreken of wij of de IGZ een zaak aanhangig zullen maken.” Nefarma beraadt zich intern nog op vervolgstappen tegen Boehringer- Ingelheim. De branche heeft een eigen gedragscode voor de farmaceutische bedrijfstak, die voorziet in een tuchtprocedure. Volgens Wouters zal het bestuur van Nefarma binnenkort nog praten met de directie van Boehringer-Ingelheim. Het bedrijf zelf is bezig met een intern onderzoek. Boehringer-Ingelheim wil met het oog op de privacy van de vrouw geen mededelingen doen over eventuele maatregelen. De betrokken artsenbezoekster werkte sinds februari bij het bedrijf. Ze was na een interne opleiding van negen weken gedetacheerd bij een wervings- en selectiecentrum voor toekomstige artsenbezoekers, die een dagje met haar meelopen om met het vak kennis te maken. Uit de beelden die ’Radar’ maakte, bleek dat de artsenbezoekster wel wist dat zij geen patiënten mag aanspreken. Na het verlaten van de dokterspraktijk zei de vrouw: „Dat mag helemaal niet. Dat is een patiënt. Ik ben geen dokter, hè?”
2 thoughts on "Klacht tegen fabrikant na gedrag artsenbezoekster"
Comments are closed.
Triest om te constateren wat artsenbezoekers/sters onder druk van hun werkgever c.q. zij moeten scoren allemaal doen! De verontwaardiging over dit incident is wel wat selectief. Is dit de eerste keer dat het “publiek” wordt beinvloedt?
Ik weet wel zeker van niet! Dus focus niet teveel op deze mevrouw,maar doe eens iets echt substantieels aan de marketingmethoden van de farma-industrie!
@ Aalstein
Excuus dat je comment nu pas op de site komt. Het systeem ziet je soms voor spam aan. En ik snap niet waarom, je bijdragen zijn altijd erg welkom.
Ik ben het helemaal met je eens. Het wordt tijd dat de praktijken in de farma-industrie worden aangepakt. Dat we weer teruggaan naar de tijd dat de artsenbezoeker een goede wetenschappelijke partner van de arts was. Ik was vroeger ook artsenbezoeker en ik heb me ook zitten ergeren aan de manier waar het vak wordt vorm gegeven en wordt bedreven. Schandalig. Laten we eerst maar eens de bedrijfsjes onder toezicht stellen en zorgen dat gekken zoals de man uit de documentaire niet meer in staat worden gesteld dit soort malle theorien te verkondigen. Artsen die niet ontvangen zijn niet dom maar kennelijk het asociale gedrag van de door hem opgeleide trekpoppen zat. Dat heeft niets te maken met angst of incapabel zijn, dat heeft alles te maken met fatsoensnormen die hij kennelijk niet geleerd heeft.
Er is wel plaats voor artsenbezoekers als ze weer een toegevoegde waarde worden voor arts en apotheker en dt vereist vooral wederzijds respect en goede communicatietechnieken. Bij Medicalfacts weten er wel raad me. We hebben voldoende specialisten op dat gebied binnen onze gelederen die wel weten hoe je met normale omgangsvormen en marketingtechnieken uw product bij us doelgroep onder de aandacht weten te brengen. Want daar is niets mis mee. Als bedrijven interesse hebben, kunnen ze zich melden via [email protected]
Met groet,
Janine