Go>out plug>in

Array

Het Centrum Media & Gezondheid heeft samen met de GGD Amsterdam de pilot campagne GO>OUT PLUG>IN ontwikkeld. Doel is gehoorschade bij jongeren tijdens het uitgaan te voorkomen. Een vrij nieuw onderwerp waar steeds meer interesse voor is vanuit het uitgaanspubliek en uitgaansgelegenheden.

 

Waarom een campagne onder het uitgaanspubliek om gehoorschade te voorkomen?

Ruim 90% heeft wel eens een piep of suis in het oor na het stappen. Bijna iedereen weet ook dat hard geluid schadelijk is voor je gehoor. Maar niet iedereen is zich ervan bewust dat je door uitgaan ook kans hebt op gehoorschade. Een kleine groep gelukvogels kunnen jaren stappen, naast de boxen dansen en nergens last van hebben. De echte pechvogels gaan één keer naar een concert, club of dance event en hebben een blijvende piep in de oren. En voor de grote groep daartussen geldt: te hard geluid x te lang luisteren = grote kans op gehoorbeschadiging. Eenmaal opgelopen schade is niet meer te herstellen. Elk jaar komen er 20.000 jongeren bij die onomkeerbare gehoorschade oplopen.

Wat is de looptijd van campagne GO>OUT PLUG>IN?

GO>OUT PLUG>IN is gestart in de week van Amsterdam Dance Event op 24 oktober 2008 , heeft een looptijd van 9 weken en eindigt eind december 2008. Het onderzoeksgedeelte loopt door tot en met april 2009.


Welke uitgaansgelegenheden en –organisaties doen mee aan de campagne?

Er is een aantal trendsettende locaties in Amsterdam die meewerkt aan GO>OUT PLUG>IN. Met deze locaties wordt een breed publiek bereikt (bezoekers van discotheken en clubs, danceliefhebbers en metal/rockliefhebbers):

  • Awakenings
  • Paradiso
  • Heineken Music Hall (i.s.w.m. ID&T en Q-dance)
  • P-60
  • ID&T
  • The Powerzone
  • Melkweg
  • Starlight (Nijkerkerveen)
  • Jimmy Woo
  • Q-dance
  • Loveland

Waar bestaat GO>OUT PLUG>IN uit?

De campagne GO>OUT PLUG>IN bestaat uit drie trajecten die elkaar versterken.
Het eerste traject richt zich op het uitgaanspubliek (jongvolwassenen tussen de 16-30 jaar die regelmatig uitgaan). Via peer-education (Unitystand), een flyer, posters, freecards, een decibelbord en promotie van oordopjes op de proeflocaties worden zij gemotiveerd om gehoorbescherming met ingebouwd filter te dragen tijdens het uitgaan, voldoende afstand te houden van de geluidsboxen (minimaal 2 meter) en regelmatig ‘oorpauzes’ te nemen.

Daarnaast is per locatie bekeken of er aanpassingen te realiseren zijn, zodat het gewenste gedrag makkelijker wordt om uit te voeren (traject 2). Met aanpassingen wordt bedoeld het verlagen van het muziekvolume (onder 105 dB(A)), afscherming tot 2 meter van de geluidsboxen en verkoop van gehoorbescherming met ingebouwd filter.

Het derde traject heeft betrekking op de media. Via free publicity wordt het onderwerp gehoorschade (preventie) ter discussie gebracht. In samenwerking met Endemol Nederland en ScriptStudio is de internetsoap Sound ontwikkeld. Deze nieuwe Nederlandse internetsoap is gebaseerd op de entertainment-education strategie. De serie kent 10 afleveringen van 2-3 minuten die via internet (www.sound-soap.nl) en YouTube tot en met januari 2009 te bekijken is.
Tevens is op de website www.gooutplugin.nl nuttige informatie te vinden voor het publiek met diverse online tools. Tenslotte gaat een mediajongerenteam zelf aan de slag om het onderwerp bespreekbaar te maken via o.a. videoblogs en hyves.

Meer informatie

www.gooutplugin.nl
sound-soap.nl

Recente artikelen