Tips voor “gezond” Oliebollen bakken

3
405

Oliebollen zijn minder ongezond dan de naam doet vermoeden. De zelfgebakken oliebol is aan een opmars bezig. Ruim een kwart van de consumenten is van plan om ze dit jaar zelf te bakken. Terecht. Het is leuk om te doen en levert lekkere, verse bollen op. “Goede bollen” bak je in onverzadigd vet met een temperatuur van 175 °C. Plantaardige olie of vloeibaar frituurvet bevat voornamelijk onverzadigd vet. Onverzadigd vet zit vooral in vloeibare vetsoorten, zoals slaolie, zonnebloemolie of arachideolie. Hoewel de olie waarin de bol wordt gebakken zorgt voor een hoger vetpercentage, bevat een smoutebol minder ongezond verzadigd vet dan een bruine boterham met magere kaas. Dat meldt de Nederlandse Wageningen Universiteit. Oliebollen bevatten ook verschillende vitamines en relatief veel koolhydraten, die als een goede basisvoedingsstof kunnen dienen. Gezonde vetten
Vet is een voedingsstof. Het kan daarom geen kwaad om af en toe gefrituurd voedsel te eten, mits je frituurt in onverzadigd vet met een temperatuur tussen de 150 en 180 °C. Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte van het bloed en vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet (onder meer harde boter) verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed en vergroot de kans op hart en vaatziekten. Daarom: Onverzadigd vet= Oké, Verzadigd vet = Verkeerd.

De juiste temperatuur
Bij een temperatuur van 175 °C worden de oliebollen mooi bruin aan de buitenkant, gaar aan de binnenkant en ze nemen niet te veel vet op. Heb je geen frituurpan of kookthermometer? Gooi dan een stukje brood in de hete olie. De temperatuur is goed als de olie meteen gaat borrelen en het brood kleurt. De temperatuur is te laag als het brood naar de bodem zakt en te hoog als het brood meteen bruin wordt.





3 REACTIES

  1. Vetten, die verhit zijn, of lange tijd verhit worden, degraderen in voedingswaarde, en er worden zelfs kankerverwekkende producten gevormd en dit vooral bij de onverzadigde vetten.

Comments are closed.