OPG wordt Mediq: Apotheken met schappen en winkelmandjes

Array

mediq-winkelmandjesOPG, de grootste uitbater van apotheken in Nederland, verandert per april zijn naam in Mediq. Dat maakte bestuursvoorzitter Marc van Gelder woensdag bekend in een mondelinge toelichting op de jaar- en kwartaalcijfers. De naam van OPG verdwijnt niet helemaal. De groothandelsactiviteiten blijven onder ’OPG Groothandel’ opereren. “Daar zit een emotionele waarde aan voor apothekers en zelfstandige klanten die zaken doen met de groothandel van OPG”, aldus Van Gelder.Op dit moment heeft OPG een veelvoud aan merken, die zowel extern als intern verwarrend werken, zo stelt de topman. OPG was al bezig om zijn keten van apotheken om te vormen tot Mediq-filialen. Tot nu toe zijn in Nederland van de 231 al ruim 190 apotheken omgebouwd.

De apotheekformule heeft wel wat weg van een supermarkt. Klanten kunnen zelfzorg-medicijnen zelf pakken. De vestigingen beginnen steeds meer op echte winkels te lijken, waarbij de klant centraal staat. Mediq Apotheek is dan geen winkel, toch zijn er behalve de schappen en de winkelmandjes ook andere zaken die klanten daar mogelijk wel aan doen denken. OPG Groep telt 225 eigen apotheken en levert daarnaast aan circa 250 zelfstandige apothekers. Net als sommige supermarkten geeft de nieuwe formule duidelijke garanties aan de klant. De acht ‘zekerheden’ staan duidelijk op de pui omschreven. Zo mogen patienten erop vertrouwen dat de apotheek indien nodig of gewenst medicijnen thuis of op het werk bezorgt. Klanten met herhaalmedicatie komen in aanmerking voor een persoonlijke zorgpas en hebben daarmee 24 uur per dag, zeven dagen per week toegang tot de kluisjes bij de ingang van het pand. Mediq maakt in de omgebouwde apotheken gebruik van narrow casting. “Daarmee geven we objectieve informatie, uiteenlopend van nieuws over ziektebeelden tot seizoensinformatie over bijvoorbeeld teken of hooikoorts. Apothekers kunnen ook lokale gegevens op de schermen (laten) plaatsen, bijvoorbeeld over een gezamenlijke informatie-avond met de huisarts”, vertelt Jansen, hoofd Marketing van Mediq

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen