Waarom kregen de IJsselmeerziekenhuizen steun?

Array

ijsselmeerziekenhuizenHet belangrijkste argument van minister Klink was de continuïteit van zorg. De bereikbaarheid van het ziekenhuis lag voor de bevolking in de regio noord- en oost Flevoland tegen de 45 minuten-grens aan. De continuïteit van zorg was overigens een argument naast andere. Andere overwegingen waren het feit dat de bevolking in deze regio groeide, het belang van nabijheid van zorg voor bepaalde groepen als chronisch zieken en ouderen, de bezorgdheid bij bevolking en personeel en stabiliteit en zekerheid voor het personeel. Hij introduceerde het begrip ‘systeemziekenhuis’ naar analogie van ‘systeembanken’, banken die voor het financiele systeem van essentieel belang zijn.

Wie waren er bij betrokken?
Bij de steunverlening aan de IJsselmeerziekenhuizen waren behalve de ziekenhuizen zelf ook een adviseur, particuliere investeerders, de ING-bank, VWS, de provincie Flevoland, de gemeenten Lelystad en Noordoostpolder, zorgverzekeraar Achmea en de NZa betrokken. De NZa zat niet bij de onderhandelingen aan tafel, maar omdat balanssteun nodig was om de overeengekomen deal financieel rond te krijgen kon hij zich over het onderhandelingsresultaat uitspreken. Door balanssteun af te wijzen, maar dit besluit als ‘reparabel’ te kwalificeren, dwong de NZa partijen opnieuw rond de onderhandelingstafel. Uiteindelijk kon de gevraagde balanssteun van 34 miljoen euro met 16 miljoen euro worden verlaagd tot 18 miljoen euro. VWS begon als regisseur van het hulpverleningsproces, maar werd van lieverlee partij in de onderhandelingen.

Hoe werden de IJsselmeerziekenhuizen ondersteund?
In de casus van de IJsselmeerziekenhuizen verleenden partijen verschillende financiele bijdragen, zoals balanssteun (NZa), investering in vermogen (MC groep), achterstelling lening (ING), achtergestelde lening (Rijk, provincie, gemeente), kwijtschelding lening (gemeente) en liquiditeitskrediet (Rijk). Verder werden afspraken gemaakt over het intern toezicht en de benoeming van een ‘overheidscommissaris’ met bijzondere bevoegdheden.

De RVZ adviseert over overheidssteun
De RVZ zegt in zijn advies dat zorginstellingen geen overheidssteun moeten krijgen. Tenzij de steun bestemd is voor functies die van te voren bij wet als beschermwaardig zijn aangewezen. Het gaat dan om zaken als acute zorg, die binnen 45 minuten beschikbaar moet zijn. Of om super gespecialiseerde zorg voor bijvoorbeeld meervoudig gehandicapte kinderen. Een tweede uitzondering wordt gemaakt voor instellingen die ‘to big to fail’ zijn, instellingen met zo’n groot marktaandeel dat andere instellingen het gat niet meteen kunnen opvullen. Zij kunnen 6 maanden overeind worden gehouden om te zien of een doorstart mogelijk is. Zo ja, dan kan de overheid daarvoor geld beschikbaar stellen in de vorm van leningen.

Toepassing advies op de IJsselmeerziekenhuizen
Zouden de IJsselmeerziekenhuizen steun hebben moeten krijgen volgens het advies van de RVZ? Nee.
De enige beschermwaardige zorg van het ziekenhuis was binnen de door de overheid zelf gestelde norm van 45 minuten bereikbaar, zij het krap. Er waren verder geen steekhoudende argumenten om de ziekenhuizen met publieke middelen overeind te houden. Het argument dat het bij de IJsselmeerziekenhuizen om een systeemziekenhuis ging, was een typisch gelegenheidsargument. Zonder systeembanken zou het geld niet meer rollen, maar zou de Nederlandse gezondheidszorg – of de gezondheidszorg in de regio – zonder de IJsselmeerziekenhuizen echt stilvallen? Terwijl er ter plekke sprake was (en is) van een moordende concurrentie?

Reddingssteun was misschien een optie geweest, maar dan had er na zes maanden een uitvoerbaar plan hebben moeten liggen voor levensvatbare IJsselmeerziekenhuizen. Zonder zo’n plan was er alsnog een faillissement gevolgd.


Gekoppelde adviezen: Steunverlening zorginstellingen

Bron: RVZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen