Zorgverzekeringsmarkt heeft te weinig dynamiek

Array

medisch-mfDe zorgverzekeringsmarkt is in 2008 en 2009 tot rust gekomen. De premie voor de  basisverzekering is in 2009 licht gestegen, maar daar staat een goede dienstverlening tegenover. Ook de toegankelijkheid en de transparantie zijn over het algemeen voldoende. Wel constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een gebrek aan dynamiek op de markt. De concurrentie blijft beperkt tot premies. Verzekeraars proberen in toenemende mate hun clienten te ondersteunen in hun keuze voor een zorgaanbieder. Het is voor verzekerden echter nog onvoldoende inzichtelijk welk kwaliteitsvoordeel te winnen is met het volgen van de keuzesuggestie van de verzekeraar. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de Monitor Zorgverzekeringsmarkt 2009 van de NZa.

De Monitor Zorgverzekeringsmarkt geeft een analyse van de ontwikkelingen op de zorgverzekeringsmarkt op het gebied van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Ook geeft de monitor aan welke acties de NZa in de afgelopen periode heeft genomen, wat de belangrijkste knelpunten zijn en doet de NZa aanbevelingen voor nieuwe acties.

De NZa is over het algemeen positief over de positie van de consument op de zorgverzekeringsmarkt in 2009. Verzekerden zijn tevreden over de dienstverlening door zorgverzekeraars. De administratieve afhandeling van het overstappen verloopt over het algemeen goed. Daartegenover staat dat vernieuwing in het aanbod van zorgverzekeringen grotendeels ontbreekt en zorgverzekeraars zich nog te weinig profileren als goede zorginkopers. Dit is een belangrijk verbeterpunt. In 2009 is een aantal verzekeraars gestart met het stimuleren van verzekerden om zorgaanbieders te kiezen die een goede prijs-kwaliteitverhouding kennen. Maar het is voor de verzekerden vaak niet duidelijk wat de (kwaliteit)voordelen daarvan zijn en zorgverzekeraars weten nog niet in hoeverre de inkoopvoordelen opwegen tegen de opbrengsten.

Zorgverzekeringen verschillen inhoudelijk nog nauwelijks. De informatieverstrekking aan consumenten over de ingekochte zorg moet minder globaal en meer begrijpelijk. Een belangrijke belemmering daarvoor is dat de transparantie van de (kwaliteit van) zorg nog steeds tekortschiet. Zorgverzekeraars ervaren nog steeds een imagoprobleem bij het beïnvloeden van de keuze van verzekerden voor een zorgaanbieder. Een belangrijk aspect daarbij is dat het voor verzekerden veelal nog niet duidelijk is wat het kwaliteitsvoordeel van het volgen van de keuzesuggesties van de verzekeraar is. Verzekeraars zijn verder nog niet geheel in staat om het inkoopvoordeel af te wegen tegen de opbrengsten van een financiele prikkel voor verzekerden bij de keuze voor een zorgaanbieder.

Acties NZa
De NZa heeft diverse acties ondernomen. Zij heeft het Richtsnoer informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aangepast. Verzekeraars moeten bijvoorbeeld meer aandacht besteden aan informatie over gecontracteerde zorgaanbieders. Vanwege het belang van de zorginkoop onderzoekt de NZa de prikkels en randvoorwaarden voor een effectieve zorginkoop op de verschillende zorgmarkten. De NZa heeft zich voorgenomen meer aandacht te besteden aan de invloed van het risicovereveningssysteem. Meer risico voor zorgverzekeraars zou hen kunnen aanzetten tot een betere zorginkoop. Tenslotte neemt de NZa de minder felle concurrentie mee in haar beoordeling van vormen van samenwerking en verticale integratie.


Bron:NZa

Recente artikelen